onsdag, september 25, 2013

Klimathotet kan svenskarna inte göra något åt

Sveriges bidrag till uppvärmningshotet är 0,2 procent. Och det minskar trendmässigt. Vi kan inte göra så mycket mera om vi inte är beredda att argumentera för koldioxidtullar på USA:s och Kinas exportvaror.

Den här veckan samlas FN:s klimatpanel i Stockholm inför publiceringen av den femte klimatrapporten på fredag. Stämningen i media är inte lika upphaussad som tidigare. Det börjar sjunka in i den svenska opinionen att vi som enskilda medborgare inte kan göra mycket för att minska utsläppen av växthusgaser i världen. Det beror för det första på att Sverige svarar för ca 58 miljoner ton koldioxidekvivalenter mot världens 35 miljarder ton - mindre än 0,2 procent.

Sveriges utsläpp av växthusgaser minskar
För det andra har våra regeringar sett till att utsläppen av växthusgaser minskat med 20 procent 1990-2012 (källa: Naturvårdsverket). Till och med den förkättrade personbilstrafiken står för en minskning med ca 13  procent trots att trafiken ökat. Men det har kostat i form av dyrare bilar och subventioner av biobränslen med skattepengar. Någon markant förändring av vår livsstil, som miljöaktivisterna krävde för några år sedan, har inte behövts.

Naturvårdsverket bedömer att denna kraftiga minskning indikerar att det kommer att gå att uppnå en 40-procentig minskning av utsläppen (utanf sektorn m utslhandel) till år 2020. Vi behöver inte börja cykla till jobbet eller lägga ner inrikesflyget söder om Sundsvall som miljöaktivisterna var inne på tidigare. Massmedias kampanjer för att alla enskilda medborgare ska dra sitt strå till stacken i form av minskade utsläpp framstår nu som minst sagt överspänd propaganda. Vad var egentligen syftet? Att makthavarna skulle få "köra" med medborgarna?

I SVT:s Vetenskapens värld (avsnitt 23 igår) framgick att allting hänger på Kina. Kinesiska bedömare som intervjuades medgav att utsläppen kommer att öka till 2030. Ett talande diagram visades: Även om Västvärlden snabbt tar ner sina utsläpp till nästan noll kommer det på gängse sätt kalkylerade 2-gradersmålet i uppvärmnaingsökning att överskridas med denna kinesiska ökning. Vad kan en enskild Svensson göra åt det?

I slutet av programmet antydde en kinesisk bedömare att man skulle kunna minska utsläppen om andra länder också gjorde det. Enligt SR:s Vetandets värld idag (ej på nätet) är problemet att kolkraften är billigare än kärnkraften. Därför satsar Kina på kol. Efter vad jag kan förstå är även solcellsel dyrare (även om den blivit billigare de senaste åren genom massproduktion av celler). Kina vill inte ta på sig extra kostnader och då är det rimligtvis USA man jämför sig med. Där är Barack Obama maktlös mot Republikanerna i kongressen och han kan inte få igenom t ex ett program för utbyte av kolkraftverk mot solceller. Därför gör inte heller Kina något kraftfullt.

Så vad kan svensken göra i detta spel mellan stormakterna? Att vi skulle gå före så att USA och Kina följde efter är rent löjeväckande även om prominenta miljöforskare envist upprepar detta. Det Sverige möjligtvis kan göra är att propagera för att övriga länder inför koldioxidtullar. Om resten av världen lägger strafftullar på USA:s och Kinas exportvaror relaterade till dessas utsläpp av koldioxid skulle de förstå att kolkraft kostar extra. Det skulle visa att vi tog uppvärmningshotet på allvar. Men det kanske vi inte gör när allt kommer omkring...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , intressant.se

Etiketter:

8 Comments:

At 25 september, 2013 08:54, Blogger oppti said...

Klimathotet är just ett hot, inte ett faktum.
Faktum är att de modeller som hoten bygger på visats överdriva temperaturförloppet grovt , speciellt på senare tid -sägs det.
Men försiktighetsprincipen gör att vi bör agera som om hotet kan bli verkligt. Men fortsätta ifrågasätta det.
Då bör vi inte gå före samtidigt som vi fortsätter anstränga Kinas miljö genom import av varor som vi inte kan tillverka själv -eftersom vi gått före!

 
At 25 september, 2013 10:14, Blogger Lejeune said...

Den så kallade försiktighetsprincipen är ett ofta använt, men missförstått argument. Försiktighetsprincipen säger även att en avvägning skall göras mellan, kostnad och nytta samt mellan nyttan för nu levande generation och kommande.

Denna så viktiga analys lyser med sin frånvaro. Om analysen gjordes skulle klimathotet omgående strykas från dagordningen, vilket kanske förklarar analysens frånvaro.

För den som har en stund över kan jag varmt rekommendera några välproducerade videos i ämnet:

http://topher.com.au/50-to-1-video-project/

 
At 25 september, 2013 15:24, Anonymous Anonym said...

Det går nog att påverka utan att vi behöver betala något.
http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change.html
"Allan Savory: Hur man får öknen att grönska och reverserar klimatförändringen"

Giriga livsmedelsföretag kommer att muta politikerna och stoppa det för det hotar deras industrijordbruk.
Marknaden tar död på jorden.

Marknaden kan inte lösa problem dom skapar problemen.

Bilar kan tillverkas som mestadels går på batterier och bara använder en liten motor vid behov (ca70 hästkrafter)
Bilindustrin vägrar att införa tekniken, dom gör mer pengar på rena bensinbilar.
Marknaden förstör vår planet.
Politikerna kunde förbjuda vanliga bilar och tvinga bilföretagen att producera bilar liknande denna.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/bmws-nya-elbil-pa-rull-till-sverige_8383876.svd

Marknaden är dummare än en dåre, marknadskrafterna säljer mer än gärna vapen till Nordkorea även om dom tänker starta ett krig mot japan, japanska företag skulle vara dom som levererade vapnen.

 
At 25 september, 2013 16:28, Blogger Danne Nordling said...

Det verkar som om IPCC kommer att hävda att det är ännu mer sannolikt än tidigare att människans CO2-utsläpp bidrar till en farlig temperaturstegring. Med försiktighetsprincipen blir det därför befogat att förorda tvångsåtgärder.

Man kan dock misstänka att vetenskapen inte är helt objektiv utan drivs av socialpsykologiska krafter. Kritikerna (skeptikerna) har emellertid inte kunnat komma med tillräckligt övertygande argument för att sannolikhetsnivån skulle sänkas. Politikerna i ett antal länder benägna till socialistisk konformism har därför låtit sig övertygas. De har länge sett AGW-hypotesen som inkörsport till mera regleringar och rentav dirigering av folks privatliv.

Oppositionen i Sverige borde därför också bedrivas mot interventionisterna så att de inte kan införa onödiga regleringar. Vi släpper ju bara ut mindre än 0,2 procent.

Anonym 15:24, problemet med bilarna kommer marknaden i kombination med vissa mindre politiska restriktioner att lösa. Sverige kommer t ex under 30-talet att få en i stort sett fossilfri fordonsflotta. Det stora problemet är elframställningen från kol, främst i Kina och USA. Det är mot denna opinionsbildningen borde sättas in om man tror på AGW.

För att uppnå framgång tror jag det vore dumt att köra med en aggressiv kritik av marknaden av den typ som du för till torgs ovan.
/DNg

 
At 25 september, 2013 18:38, Anonymous Lars said...

Låt oss inte glömma att hela denna undergångskult står och faller ned hypotesen att en i sig marginell temperaturökning, orsakad av koldioxid, skulle leda till ökad avdunstning av vatten ur haven som skulle leda till ökad molnbildning som skulle medföra minskad värmeutstrålning från planeten. Detta skulle leda till ytterligare vattenavdunstning, o.s.v. i en s.k. positiv återkoppling. Ökningen av koldioxid i luften har varit långt större än i James Hansens värsta scenario från 1988, då ju ingen kunde förutse utvecklingen i Kina. Trots det har den positiva återkopplingen vägrat att uppträda, vilket kanske inte skall förvåna då den inte heller uppträtt i tidigare värmeperioder i Jordens historia. Fysikens lagar ändras inte för att det skulle vara politiskt bekvämt.

 
At 25 september, 2013 19:42, Anonymous Anonym said...

Danne marknaden är värdelös på att lösa problem.
Ryssarna var först i rymden trots deras dåliga ekonomiska modell, det visar att någon måste styra utveckling åt rätt håll.
Volvo chefen kanske vill ha fram elbilar men när inget händer så blir det inga elbilar.

Teknologin finns redan, Kommuner och staten kunde beställa hybrider till dom som använder bilar för mestadels kortare sträckor.
Politikerna förstår inte att elbilarna fungerar nu.

Ström till bilarna är inte något problem ett villatak räcker till att försörja bilägarens energibehov.

Min nästa gräsklippare går inte på bensin, lipobaterier med en borstlös motor är fullständigt överlägsen över bensinmotorn när det gäller prestanda.

Snart så vinner elbilarna i alla tävlingar över bensinbilarna
http://www.youtube.com/watch?v=OxveY1R2pws
En Porsche är chanslös mot en modern elbil.

Mindre motorer för hobbybruk där har elmotorerna redan utklassat maxtrimmade bränslemotorer fullständigt.



 
At 26 september, 2013 08:53, Blogger oppti said...

19:42 Anonym
Precis i linje med den (OP red)ledare som finns i dagens SVD.
Nya energilösningar skall forskas fram så att de slår ut gamla på sina egna meriter.
Fö en hoppfull ledare! Som kontrast till IPCCs rapport.

 
At 27 september, 2013 22:40, Anonymous Anonym said...

Jo den OP-eden var ju festlig, 130000 miljarder, tydligen finns Stockholmsinitiativet även i Köpenhamn.

Sveriges relativa utsläpp tuggas det mycket om men BAU är ändå oklokt med hänsyn till vår kolfattigdom.

 

Skicka en kommentar

<< Home