Musik ska inte skattefinansieras
Det går inte att jaga privatkopierare i längden. Skivbranschen har missat gängse möjligheter att ta betalt. Nu skall musiken skattefinansieras som andra kollektiva tjänster. Det börjar med "kassettersättning" 1/7 i år.
Den tekniska utvecklingen har medfört att musikproduktionen alltmer har fått karaktären av det som ekonomerna kallar "kollektiv nyttighet". Med det menas att konsumtionen varken karaktäriseras av exkluderbarhet eller rivalitet. Motsatsen är individuella nyttigheter där båda dessa fenomen föreligger - exempelvis en glass. Den som vill ha en glass kan enkelt exkluderas från att äta upp den tills han betalar för den. Och ju mer glass en person äter på stranden en varm sommardag desto mindre blir det över till andra. Här finns rivalitet.
En typisk kollektiv nyttighet är det militära försvaret i ett land. Här finns ingen rivalitet eftersom mängden personer som försvaras kan variera kraftigt utan att invånarna blir mindre försvarade för det. Och exkluderbarhet är omöjlig. De som inte har betalt för luftvärnskanonerna slipper också bli bombade om luftvärnet fungerar effektivt.
Det går inte att ta avgifter för kollektiva nyttigheter. Avgifter för försvaret som inte exkluderar dem som inte betalar leder bara till fenomenet free riding (gratisåkning). "Om alla andra betalar tjänar jag mest på att inte betala" - jag blir försvarad ändå. För att få ett försvar måste man därför finansiera det med skatter som tas ut med tvång.
Om musikbranschen inte kan ta betalt för musiken kommer snart någon att föreslå att den skattefinansieras. Sådana resonemang kan man redan höra om Sveriges Radio. "Slopa TV-licensen och ta ut den på skatten nu när det inte går att kontrollera innehav effektivt" kan det heta. Där är exkluderingsmöjligheterna ändå något bättre än inom musikbranchen.
Lösningen heter prisdifferentiering
Skattefinansiering av musiken kommer i liten skala att införas 1/7 i form av något som kallas "kassettersättning". Det är en skatt på blanka CD- och DVD-skivor som skall gå till producenterna. Tanken är att de som privat spelar in musik (och film) skall få betala genom skatten. Som vanligt har skatter negativa biverkningar. I det här fallet en prishöjning för dem som bara skall ladda ner egna bilder och video för arkivering*.
Det underliga med musikbranschen är att den för vanliga kapitalistiska företag gängse tekniken med olika priser för nästan samma produkt inte tillämpas. Det är naturligt att det blir uppror om den enda produkt man försöker sälja är en CD i snofsigt fodral för 200 kronor. I andra branscher skulle detta kallas 'lyxmodellen'. De som inte är beredda att betala så mycket brukar kunna få en billigare 'lågprismodell'. Exemplet här skulle kunna vara en enklare inspelning i en ganska anonym plastficka.
Det billigiste alternativet skulle redan från början ha varit den enkla inspelningen nedladdningsbar på nätet. Nu har det dröjt ända till för ett par år sedan som Apple lanserade iTunes. Det var kanske för sent eftersom den gratis fildelning som nu finns har blivit så utbredd.
Fortfarande skulle ett gratisalternativ ha varit möjligt. Någon typ av sponsringsmeddelande invävt i musiken skulle ha kunnat varit ett alternativ för de fattigaste. Många skulle ha nöjt sig med detta istället för att "piratkopiera". Och ingen skulle ha kommit på tanken att kalla denna gratiskopiering för en utebliven försäljning av en CD-skiva.
Skivindustrin har uppträtt klantigt. Om det leder till skattefinansiering, om än i den modesta form som kallas "kassettersättning", finns det anledning att protestera. Vi får väl avstå från ny musik. Producenterna får ta konsekvenserna av sin egen oförmåga. Men de som inte lyssnar på ny musik skall inte betala skatt för det! Ännu värre är det att skatten i detta fall är "privat" i meningen att pengarna inte går via statskassan utan direkt till producenterna som en feodal förläning.
10 Comments:
Det är inte det "snofsiga" CD-fodralet eller konvolutet som kostar pengar. Det är ju sådant som kostar peanuts, och man ser av motsvarande kvalitet i gratisreklamen varje dag. (Du köper t ex CD-fodral för nån krona styck.)
Pengarna går till annat i produktionen, som löner till de i produktionen inblandade parterna.
Men det är korrekt att man KAN prisdifferentiera. Men att man för musik ska göra det genom att sälja olika släpp av CD-skivor förefaller i dag högst oegentligt. Man har på sätt och vis redan differentierat genom att sälja singlar, men CD-skivorna kommer att försvinna och är ju i dag så olönsamma att man på sina håll ger upp släppa singlar. Om CD-skivorna snart helt dör (för den yngre publiken/musiken) ger ju inte det anledning att ge ut en massa olika prissatta CD-releaser. Om man trots att marknaden rasar säljer billigare CD-skivor i mindre omfattning än man tidigare sålde dyra, så räddar ju inte det lönsamheten, utan blir endast en droppe i det som priset på CD-skivan ska finansiera, nämligen kostnaderna i produktionen (knappt alls CD-fodral!).
Exempel på differentiering är exempelvis att man i mobiltelefoner kan ha exakt samma hårdvara i modeller med många finesser som i modeller utan finesser, där man enbart låter bli att använda finesserna i de billigare modellerna. Kostnaden för det man säljer ligger alltså inte i det fysiska, som hur lyxiga CD-fodral eller konvolut man har. Det kanske t o m är en marginell merkostnad att även ha "billiga" CD-fodral vid sidan av standardfodralen.
Lösningen på denna utveckling har jag inte, men jag förordar att man söker upprätthålla lagar, mer specifikt upphovsrätten, genom att slå till mot dem som sprider, kopierar och (från sommaren) laddar ner musik. Detta anser jag dels utifrån att jag menar att rättsamhället kräver att lagarna följs och respekteras, och att annars rättsamhället är ett halvanarkistiskt kvasirättsamhälle, men även utifrån en ideologiskt konservativ utgångspunkt. Och vi vet naturligtvis inte vart denna utveckling leder, men det finns all anledning att låta lagen styra vilket här avser upphovsrätt och människors ersättning för producerade alster.
(Göran Greider försvar synpunkten i denna sista mening, och en grupp som Piratbyrån påstår är för fildelning (Svenska Akademien) säljer på sin hemsida CD-skivan för 150 kronor stycket! Hi-hi...:-D Kommer att blogga om det här snart.)
En fråga om psykologi
Prisdifferentiering har inte något att göra med faktiska produktionskostnader. Det producenterna skall sälja är en subjektiv upplevelse av att man köper något med högre kvalitet eller bättre "egentliga" egenskaper. Då kan man ta mera betalt för något som inte kostar mera att producera.
Det ger också möjlighet att sälja samma innanmäte billigare under en annan modellbeteckning eller t o m under ett annat varumärke. En klurig marknadsförare i skivbranschen hade kanske kunnat lansera billighetskopior som genom att de påståds hålla lägre teknisk kvalitet skulle ha kunnat säljas billigt till mindre köpstarka grupper. För att understryka billigheten hade man naturligtvis förpackat dem i "enklare" fodral trots att det kanske var något dyrare.
Det billiga intrycket hade avhållit köpstarka grupper från denna kanal och den totala intäkten för skivbolaget hade blivit högre.
Men nu är det kanske försent. Då återstår antingen drakoniska repressalier mot piratkopierare eller skattefinansiering. I så fall bör vi välja att lägga ned nyproduktionen av musik.
/DNg
Danne Nordling:
"Då återstår antingen drakoniska
repressalier mot piratkopierare
eller skattefinansiering. I så
fall bör vi välja att lägga ned
nyproduktionen av musik."
Varför det? Om inte drakoniska repressalier mot piratkopierare lyckas, så kan vi inte ens få välja att lägga ner musik, utan då läggs den mer eller mindre ner vare sig vi vill det eller inte.
Har du samma syn på produktion av något annat, att det bör läggas ner eftersom polisen jagar dem som stjäl dessa saker? Bilar, konst eller precis vad som helst som stjäls.
Skattefinansiering återstår
Om upprätthållandet av upphovsrättigheterna kräver någon typ av oacceptabel "polisstat" finns alltid möjligheten att ta ut skatt av de flesta för att finansiera musikproduktionen och lyssnandet.
I denna valsituation tycker jag att vi istället avstår från både poliser och skatter. Då väljer vi mycket riktigt att låta dagens dyrbara musikproduktion läggas ned.
Det kan inte göras en analogi till individuella nyttigheter som bilar. Det är både möjligt och önskvärt att beivra bilstölder.
Den adekvata analogin är istället bilägaren som lackat och dekorerat sin bil på ett originellt sätt. Om andra gör likadant förloras originalitetsvärdet för den första ägaren. Men det vore orimligt att låta polisen jaga billackerare.
Varför? Därför att vi inte skulle kunna lagstifta om ett monopol för bildekorationer eftersom det inte finns något omfattande stöd för ett sådant. När det inte heller tycks finnas ett tillräckligt omfattande stöd för musikproduktionsmonopolet får verksamheten stå sitt kast när man inte vidtog elementära prispolitiska åtgärder medan tid var.
/DNg
Kassettersättningen infördes i lagstiftningen den 1 januari 1999.
Propositionen
En omoralisk lag som tvingar mig betala för något jag inte utnyttjar, kassettersättningen bör avskaffas å det snaraste, det kan inte vara statens uppgift att finansiera musikindustrins marknadsmisslyckande.
Själv anser jag att det är musikbranschen som måste anpassa sig till det rådande marknadsklimatet. Om människor, precis som Danne själv påpekar, vant sig vid att kunna hitta gratis musik på nätet så borde branschen anpassa sin prisstrategi så att de får in nånting i alla fall.
Men om det är som Magnus säger, att pengarna för skivorna går till annat i produktionen såsom löner mm. Varför ska det då vara så många mellanhänder som också ska ha betalt? Skivbolagsfolk, inspelningstekniker, inhyrda musiker, låtskrivare, instrumentuthyrare, producenter, distributörer, skivbutiker är bara några av alla de som ska ha betalt.
Om skivbolagen istället sökte efter artister/band som är duktiga nog att skriva sitt eget material, spela själva och så vidare så skulle en hel del av produktionskostnaden försvinna.
Trots allt är det ju så att en stor del av intäkterna från skivförsäljning går till att marknadsföra andra artisters skivor, dvs marknadsföring är en stor penningslukare. Detta skulle man enkelt kunna råda bot på genom att erbjuda gratisalternativ via nätet.
Om nåt är bra ska ni se att det sprider sig som en löpeld på internet, vilket i sig förmodligen skulle leda till en ökad försäljning av CD's (om prissättningen var rimlig).
Tror nog inte att musikproduktion som sådan kommer att vare sig försvinna eller ens minska oavsett hur det blir.
Det finns relativt många alternativ till dyra produktioner i dag. Ett är att artisterna helt skippar skivbolag och distributörer och själva ger ut sina album genom försäljning via internet.
Förresten så ska man komma ihåg att väldigt lite av en skivas intäkter går till upphovsmannen. De får sina pengar från att musiken spelas i radio och TV.
En sak som många missar i hela upphovsrättsdebatten är det faktum att många TV- och radiostationer mer eller mindre vägrar betala sina avgifter till STIM. Det har pågått en strid om detta mellan t ex TV3, TV4, Kanal 5 och STIM i flera år. Varför skulle de inte behöva betala för att de använder upphovsrättsskyddat material om alla andra måste det (genom kassettersättningen).
Slutligen håller jag med Patrick, varför måste vi betala för musikindustrins minskade lönsamhet?
De får väl anpassa sig precis som vilken annan bransch som helst.
good info
learn nice first site -
[url=http://trailfire.com/lexapro] alcohol and lexapro [/url]
http://trailfire.com/lexapro
[url=http://trailfire.com/lexapro] lexapro cause weight gain [/url]
learn our first site -
[url=http://trailfire.com/amoxicillin] amoxicillin molecular formula [/url]
http://trailfire.com/amoxicillin
[url=http://trailfire.com/amoxicillin] amoxicillin rash [/url]
links of london, pandora charms, hollister, moncler outlet, marc jacobs, doudoune moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, swarovski, louis vuitton, moncler, juicy couture outlet, moncler, louis vuitton, ugg, wedding dresses, canada goose outlet, thomas sabo, montre pas cher, moncler outlet, canada goose uk, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, pandora uk, pandora jewelry, ugg uk, moncler uk, moncler, canada goose outlet, toms shoes, ugg pas cher, coach outlet, replica watches, supra shoes, moncler, louis vuitton, canada goose outlet, canada goose jackets, karen millen uk, juicy couture outlet, canada goose, swarovski crystal, canada goose, louis vuitton, louis vuitton, canada goose
Skicka en kommentar
<< Home