Lönesänkningar på 15 procent före konkursen i SAS
Nu får de anställda se första steget i sin destruktiva plan från 2007 förverkligas. De får lida för sin egen kortsiktiga girighet. Och på sikt väntar konkursen. SAS blir det nya SAAB.
Sedan de anställda strejkade sönder flygbolaget SAS i maj 2007 har det inte funnits någon återvändo till en vinstgivande drift. Jag gjorde i en bloggartikel 28/5-07 prognosen att SAS efter strejken då så småningom skulle gå samma väg som Swissair sju år tidigare. Det skulle bli en total kollaps och företaget skulle upphöra i sin nuvarande form. Den gången tyckte de fackliga organisationerna att SAS gott kunde ta på sig kostnadsökningar på uppemot 25 procent.
Nu får HTF och andra skörda vad man sått för fem år sedan. Det blir med stor sannolikhet lönesänkningar på 15 procent. Ca 1 000 anställda av 15 000 avskedas och arbetstiderna förlängs (DN). Vad var vitsen med strejken för fem år sedan? Av ren egoism strejkade man bort en del av sina egna jobb. Och det är bara en en etapp på vägen mot undergången. Flygexperten Richard Björnelid ifrågasätter huruvida en sparplan av den omfattning som läckte ut under söndagen räcker för att rädda det "sargade bolaget" (DN).
SAS blir med stor sannolikhet det nya SAAB. Efter ett antal turer för någon sorts rekonstruktion eller partiell till total utförsäljning måste man förklara SAS i konkurs. Den här gången är skillnaden att det är de anställdas fackliga organisationer som drivit på mot konkursen. För fem år sedan fanns det spekulationer om att regimskiftet skulle ha gjort facken mer strejkbenägna. Det är i varje fall en rationell förklaring till deras agerande. Men som jag menade då finns det också en moralisk förklaring. Kortsiktig egoism är en egenskap som också finns hos löntagare även om man med ett vänsterperspektiv inte vill föreställa sig att "de svaga" kan ha dålig moral.
Är det inte något för kulturdebatten i Sverige att ta tag i? Att alltid tillskriva bankdirektörer och företagsledare rutten moral blir lätt enahanda. Här finns chansen att problematisera moralsociologin. Även löntagare kan ha dålig moral och i fallet SAS dessutom kombinerat med osedvanligt kortsiktig dumhet.
Läs även andra bloggares åsikter om SAS, konkurs, facket, HTF, strejk, moral, rutten moral, egoism, löntagare, ekonomi, politik på intressant.se
Etiketter: diverse
4 Comments:
Jag förstår inte hur du kan mena att det var kortsiktig dumhet. De anställda har pumpat bolaget och staterna på 5.5 år med höga löner och strålande anställningsvillkor, och det kommer hinna bli 6 år innan villkoren är sänkta och folk avskedats.
De som avskedas kan ta jobb på annat håll och säkert till lika bra/dåliga villkor som om de anpassat sig direkt. Det fanns alltså inga incitament till anpassning - varje månad är en bonus, och det funkade i hela 6 år! För mig är det en lång nog period för att kallas "långsiktigt smart" snarare än "kortsiktigt dumt".
Jeppen - Säga vad man vill om din kommentar......Men det gör jag bara inte!!
Hört liknande historier om de Svenska bankerna i Baltikum. Det anställda visste att det skulle gå åt h-e och de skulle få sparken. Men innan dess gällde det att göra så många bonusgenererande affärer som möjligt, även om dessa var uppenbara förlustaffärer, så att man hade maximalt med pengar på sitt personliga kontot då man fick sparken.
/Jonas
SAS meddelade för en halvtimme sedan att samtliga åtta fack nu skrivit på ett avtal om försämrade villkor. Men det var tydligen inte de ursprungliga kraven som fick godkänt.
Piloterna ska få en lönesänkning, inte med 17 procent, utan med "en månadslön". Hur många vet på rak arm att det betyder 8,3 procent? Kabinpersonalen ska tydligen inte få lönesänkningar alls.
Större delen av personalminskningen på 6 000 personer (?) beror på utförsäljningar och inte effektiviseringar.
Därför är det svårt att tro att SAS kommer att kunna överleva någon längre tid med så små förändringar. Den kommande konkursen borde ha förebyggts långt tidigare och inte ha befrämjats med stora löneökningar 2007.
/DNg
Skicka en kommentar
<< Home