måndag, maj 28, 2007

Fackets girighet avlivar SAS

Det måste vara ren girighet som ligger bakom kraven på att ett utsatt flybolag som SAS, som inte gått med vinst på tio år, nu drivs mot ruinens brant av sina anställda. Uppenbarligen kan de "svaga" löntagarna drivas av kortsiktig egoism, som annars varit en beskyllning från vänstern mot företagen.

Nu går SAS-konflikten snart in på sitt femte dygn. Det är en konflikt som påminner om det sjuka sjuttiotalet. Skillnaden mot då var att det då fanns en militant vänsterrörelse som gärna såg att privata företag gick överstyr. Alternativet var att staten skulle gå in och driva näringslivet. Det gällde att krossa kapitalismen. Men nu finns det knappast ens ett revolutionsromantiskt hopp om att kapitalismen skall gå under genom onyanserade fackliga aktioner.

Man kan fråga sig vad som tagit åt HTF med sina ganska orealistiska aktioner. Min prognos är att SAS nu oavsett hur konfliketen löses kommer att gå samma väg som Swissair för sju år sedan - en total kollaps som avlivar företaget i dess nuvarande form. Och vad har de anställda då vunnit? Att strejka bort sina egna jobb verkar vara ganska ointelligent. En del kan få sämre jobb i de flygbolag som sopar upp resterna av SAS. Men några kommer att bli arbetslösa resten av livet.

SAS befinner sig i en utsatt position. Just detta företag har under tio år omsatt 519 miljarder kronor. Under samma period anses vinsten ha varit 1 miljon kr. Hur skulle ett sådant företag kunna ta på sig kostnadsökningar på uppemot 25 procent?

På sikt kommer de gröna politikerna att fördyra flygresandet avsevärt. Det drabbar visserligen också andra flygbolag. Men svårigheterna att överleva på en krympande marknad drabbar rimligtvis de svagaste företagen först. Man skulle kunna säga att på längre sikt vill politikerna av miljöskäl minska flygandet på ett sätt som i praktiken innebär att ett antal flygbolag måste läggas ner. SAS anställda lägger nu sina huvuden i giljotinen och erbjuder sig frivilligt att begå självmord när politikerna rycker i snöret. Varför?

Att orsaken skulle vara de exceptiopnellt dåliga arbetsvillkoren i SAS motsägs av att personalomsättningen är nästan obefintlig. DN uppger idag i en ledare också att många anställda frivilligt ber att få fortsätta att arbeta efter 60 års ålder, trots att de vid denna ålder har rätt att gå i pension.

Orsaken till att vilja avliva SAS som självständigt företag kan inte förklaras av vänsterideologisk förblindning. Vad vi nu ser är istället ett exempel på ren girighet. Facket och de anställda är förblindade av kortsiktig egoism så till den milda grad att de inte ser att de sågar av den gren de sitter på. Det kanske är löntagarna som är de stora egoisterna i samhället och inte företagarna som kulturvänstern predikat i årtionden? Får vi se en kulturdebatt om hur egoismen hos de till synes "svaga" i samhället nu har utvecklats till ett samhällsproblem?

Andra bloggar om: , , , , , , , intressant.se

Etiketter:

10 Comments:

At 28 maj, 2007 16:48, Anonymous peter w said...

fråga: SAS ör visst ett statligt företag, jag vet inte om det är till 100%
I vilken utsträckning finansieras SAS via skattemedel?

 
At 28 maj, 2007 19:10, Anonymous Anonym said...

Fredde här. Tror du inte att regimskiftet har en viss betydelse? När man inte har kamraterna i regeringen försvinner omsorgen. I detta fall i en absurd omfattning. Sälj gärna ut SAS. Om nu nån vill ha det.

 
At 28 maj, 2007 23:48, Anonymous Erik said...

"Just detta företag har under tio år omsatt 519 miljarder kronor. Under samma period anses vinsten ha varit 1 miljon kr."

Och strejken beräknas ha kostat dem ca 100 miljoner än så länge, så nu ligger man väl ungefär 99 miljoner back.

 
At 29 maj, 2007 03:09, Blogger Per-Olof Persson said...

Den fackliga aktiviteten har ökat efter den borgerliga valsegerna. Innan valet ville facket inte ställa till elände för den socialdemokratiska regeringen.

Ekonomisk analys säger att facket helt och hållet är en politisk organisation. Facket är dock beroende av att medlemmarna tror att facket kan öka medlemmarnas välstånd.

 
At 29 maj, 2007 05:06, Anonymous Wukke said...

Det är lite svårt att förstå hur miljöpolitiken kommer in i detta resonemang (jag misstänkte nästan att IPCC skulle nämnas, men det slapp vi) och vad det har med saken att göra. Är strejken extra hemsk pga miljöåtgärder? Är det detta som tillsammans med strejken och löneförhöjningarna kommer att stjälpa SAS, eller skulle det ha skett i alla fall?

 
At 29 maj, 2007 09:09, Anonymous Sten-Göran said...

Sten-Göran tycker:
Vad beror det på att man bara får höra hur besvärligt personalen har det i flygplanen, jag vet visserligen att det är ganska stressigt för personalen under speciellt korta flygningar mn ingen talar om att de i genomsnitt endast jobbar 27 timmar per vecka. I mitt tycke är det rena drömyrket att ha mycket bra betalt trots att man endast jobbar 27 timma per vecka. När man har så förmånliga arbetsvillkor får man verkligen stå ut med att det är lite stressigt under arbetspassen, det finns massor av människor som med glädje skulle ta dessa olägenheter om man slipper undan med 27 timmars arbetsvecka. Om inte arbetet passar så kan Ni väl ta ett vanligt arbete med 40 timmars arbetsvecka till sämre betalt så att Ni hinner äta Er proppmätta. Det är en betydligt bättre lösning än att rasera ett flygbolags ekonomi fullständigt till ingen nytta.

 
At 29 maj, 2007 09:29, Anonymous Anonym said...

Som påpekats ovan handlar detta om partipolitik. Både denna aktivitet och de centrala löneförhandlingarna i andra fack har haft som främsta syfte att förstöra för den sittande regeringen, ett faktum som alltför få journalister ens vågar andas om. Vi bevittnar just nu en enorm urholkning av den svenska demokratin. Det är tragiskt.

 
At 29 maj, 2007 10:37, Blogger Danne Nordling said...

Svar till Peter W: SAS ägs till 21 procent av staten. Skattebetalarna finansierar inte några underskott. Går SAS inte ihop måste det säljas eller läggas ned. Hittills har senare års förluster klarats genom utförsäljningar av hotellrörelsen men nu är sista hotellet sålt.

Till Wukke: Det är väl inte så svårt att förstå att om flygtrafiken över hela världen skall minska av miljöskäl blir det överkapacitet bland flygbolagen. Då kommer de minst lönsamma att läggas ned först. Och HTF har sett till att SAS ställt sig först i den kön.

Kan det vara så att regimskiftet steg HTF-aktvisterna åt huvudet? Är det så tragiskt att tusentals jobb sätts på spel av partipolitiska orsaker?
/DNg

 
At 31 maj, 2007 20:30, Anonymous Anonym said...

Fråga till Sten-Göran:
Intressant att du berättar att de kabinanställda jobbar 27 tim i veckan. Var har du fått de ifrån månntro? Jag är meedveten om att SAS VD Anders Ehrling hade en powerpoint presentation av de kabinanställdas villkor med just de antal timmar. Kan det vara därifrån du har fått det? Kan du iså fall förklara hur det kan komma sig att HTF:s vice ordf. Cecilia Fahlberg säger sig vara "mycket nöjd med att ha fått in en begränsning på 42 tim/vecka (rullande 7 dagar)????
Du kanske inte ska vara så snabb med att acceptera fakta som bara kommer från den ena parten.

/Faktasökare

 
At 01 juni, 2007 23:07, Anonymous Anonym said...

"Det kanske är löntagarna som är de stora egoisterna i samhället och inte företagarna som kulturvänstern predikat i årtionden?"

Det är väl kanske lite både och? De flesta är tyvärr rätt egoistiska, och somliga kortsiktigt så.

 

Skicka en kommentar

<< Home