tisdag, december 11, 2007

Arg kulturtant svarar med nedsättande personangrepp

Nu har en av de "arga tanterna" svarat Svenskt Näringsliv i form av en kulturartikel i Dagens Nyheter 11/12. Det är Malin Ullgren, teaterkritiker i DN, som skriver en egen "saga" som dock inte gör något som helst försök att ifrågasätta den beskrivning av konsekvenserna av en konsumtionsminskning som SN ger.

Istället är Ullgrens "saga" ett försök att ifrågasätta det berättigade i att SN tar till orda i denna debatt. Men detta ifrågasättande sker inte i form av en konsekvensanalys eller liknande av att näringslivet annonserar i pressen. Hon försöker istället diskreditera avsändaren genom att rada upp ett antal nedsättande omständigheter såsom att organisationen (SN) består av rika som "älskade att äga". Dessa personer beskrivs som reaktionära, giriga och utnyttjande av barnarbete och dessutom betalar de ingen lön till dessa barn.

Dessa rent omänskliga personer reagerar helt fel när några "oskyldiga tankar om rättvisa och miljöhänsyn" framförs - dessa modesta tankar väcker en "avgrundsreaktion" hos dessa slemma varelser. Slutresultatet är att gubben med råbiff sprutande ur munnen bränner ner det "tillväxthämmande" begagnade dockskåpet som en kulturarbetare inköpt på Blocket.

Denna text utnämndes som segrande av experten på retorik "Pernilla" i "Lantz i P1" idag. Men hon erkände att Ullgrens text var betydligt smalare än SN:s. Att som övriga programdeltagare i P1 gotta sig åt att "rätt sida" vann tycker jag är något beklämmande. Det är ungefär som att hylla Busch för hans vältaliga propaganda mot de i verkligheten icke-existerande massförstörelsevapnen som möjliggjorde invasionen i Irak.

Ullgrens text måste rimligtvis ses som ett fattigdomsbevis. Om kulturvänstern måste ta till personangrepp i sin propaganda mot näringslivet är det inte mycket bevänt med dess argumentationsposition. Kunde inte kulturchefen Maria Schottenius ha hittat nåon som gjort bättre ifrån sig?

Läs min första artikel om annonseringen "Är kulturskribenter arga tanter och farbröder?" 10/12

Andra bloggar om: , , , , , , , , intressant.se

Etiketter:

1 Comments:

At 11 december, 2007 20:30, Anonymous Anonym said...

Jag finner det omöjligt att diskutera sakfrågorna eftersom den form som Svenskt Näringsliv har valt är så infantil och -ursäkta ordvalet- löjlig. Om idén var att skriva som Tage Danielsson eller Astrid Lindgren (Pomperipossa) har man misslyckats å det pinsammaste. Personen bakom sagokampanjen borde ta en ordentlig time-out, också -och framför allt- i Svenskt Näringslivs intresse.

 

Skicka en kommentar

<< Home