Inga elbilar i Sverige om Tyskland stänger kärnkraften?
Elpriserna kommer att stiga kraftigt de närmaste tio åren då Tyskland lägger ner kärnkraften. Vår el kan exporteras till Tyskland. Att då satsa på elbilar kan bli äventyrligt.
Det förefaller troligt att Tyskland kommer att stänga sin kärkraft (DN 11/5-11). Redan nu har åtta kärnkraftsreaktorer stängts. Och övriga nio kommer troligtvis att stängas inom tio år. Enligt ett diagram i DN (ej onl) svarar kärnkraften i Tyskland idag för 23 procent av elproduktionen. Förnybara källor producerar 17 procent och naturgas svarar för 14 samt kol för 42 procent.
Om tio år ska den förnybara elproduktionen ha vuxit till 35 procent. Det betyder att denna utbyggnad inte kommer att kunna ersätta kärnkraften och ännu mindre ersätta kol och naturgas. Den knixiga frågan är hur tilldelningen av utsläppsrättigheter ska utformas om Tyskland måste elda mera kol för att producera mer el och dessutom ersätta en del av kärnkraften. Rimligtvis kommer utsläppsrätterna att stiga mycket kraftigt i pris.
Med elledningar från Sverige till Tyskland kommer de höga tyska elpriserna att spridas till Sverige. Trots att Sverige kan producera nästan hela sitt elbehov till mycket låga kostnader med vattenkraft och kärnkraft kommer kostnaderna för hushållen och industrin att bli många gånger högre. Kanske Sverige skulle kunna bli helt självförsörjande med billig el om eleffektiviseringen drivs vidare i tio år. Då skulle vi inte behöva subventionerad biokraft och vindkraft.
Istället kommer vi att med hjälp av elcertifikat att subventionera elproduktion med hjälp av vindsnurror och skogsavfall för att sedan exportera denna el till Tyskland. Med avvecklad kärnkraft kommer elpriset sannolikt att bli så högt att elcertifikaten borde avskaffas. Varför ska svenska konsumenter redan nu betala ett för högt elpris för att producenterna om några år ska kunna göra ganska stora vinster på export av sådan elproduktion?
När elpriserna stiger kraftigt under de kommande tio åren ska Sverige också satsa på elbilar. Konsekvensen av att Tyskland avvecklar kärnkraften och importerar vår ökade elproduktion kan bli att lönsamheten för elbilarna ytterligare försämras. Några förvirrade debattörer kommer också att hävda att svenska elbilar kommer att drivas med tysk kolkraft om vi inte exporterar all el vi har (bloggart apr-11). Den svenska elbilssatsningen kanske kommer av sig?
Läs även andra bloggares åsikter om kärnkraft, Tyskland, el, elkraft, elbilar, elpris, elcertifikat, miljö, växthuseffekten, klimatpolitik, politik på intressant.se
Etiketter: kärnkraft, växthuseffekten
3 Comments:
Detta beror på att de Gröna nu bedriver en populistisk linje mot kärnkraft, att den lockar väljare i allt större antal och att nuvarande regering inte vågar stå föra en ansvarsfull energipolitik.
Kan det vara så att de Gröna fångar in den riktigt småskurna populismen? Kärnkraft är farlig oavsett om Tysklands förhållanden är annorlunda än Japans. Att ge stöd till krisländerna i EU betyder omedelbar förlust för tyska skattebetalare. Merkel får svårigheter som hon inte kan övervinna.
Vad har De Gröna för uppfattning om stödet till Grekland? Den kanske liknar Sannfinländarnas?
Elpriserna kommer att stiga. Jag såg igår att Niclas Damsgaard (en tidigare sommarpraktikant) skulle räkna på en tysk kärnkraftsstängning. Men borde inte tyskarna själva utreda detta? Istället blir miljöpartiet större än socialdemokraterna och tar makten i delstaterna. De var 24 proc mot 23 för S och troligtvis störst även i hela Tyskland, sa man nyss på Aktuellt.
/DNg
Statnett och National Grid bygger en kabel för elström mellan Norge och Storbritannien på hela 1400 MW, klart år 2017-2020.
I den kommer naturligtvis svensktillverkad elström också att löpa, såvida priset är det rätta.
Det bör bidra till uthålligt höga elpriser.
Pia
Skicka en kommentar
<< Home