Skall Operan få tvinga av oss 4 miljarder?
Nu vill Operan ha ett nytt hus. Det kostar ca 4 miljarder kronor och skall betalas av de 99 procent av svenska folket som aldrig går på Operan. Det kallas skattefinansiering och bakom står Leif Pagrotsky (s) och Kristina Axén Olin (m) i skön förening. Med vilken rätt får ett litet särintresse ta våra pengar?
Det nuvarande operahuset i Stockholm stod färdigt 1898. Det anses vara gammalt och obekvämt. Därför vill operakonsumenterna ha ett nytt hus. Operans vd Anders Franzén arbetar hårt på att skattebetalarna skall tvingas betala omkring 4 miljarder kronor för ett nytt operahus. Det framgår av senast numret av DI Weekend #11. Huvudargumentet är att det nya huset behövs för utbytet med ensembler i andra länder.
Duger ej - bygg nytt för 4 miljarder skattekronor?
Kulturminister Leif Pagrotsky har signalerat att beslutet inte kan skjutas upp så länge till. Då skulle man kunna förmoda att ett regimskifte i höst skulle kunna sätta P för operafantasternas manipulationer att låta skattebetalarna finansiera hela kalaset. Men enligt DI driver moderaternas vice ordförande Kristina Axén Olin "hårt" skattefinansieringen av huset i egenskap av oppositionspolitiker i Stockholm.
Redan för många år sedan räknade den nu nedlagda "Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi" (ESO) att varje operabesök var subventionerat med en bit över 1000 kronor per biljett. Om det står ingenting på Operans hemsida. Varför skulle Operan nu ha ytterligare rätt att tvinga av varje arbetande skattebetalare 1000 kr till ett nytt hus? I Köpenhamn byggde man nyligen ett nytt operahus helt finansierat med donationer. Det är väl bara att fråga svenska folket om de kan ställa upp med 1000 kronor var, så är saken fixad?
Om det inte går borde Olin och Pagrotsky förklara för svenska folket med vilken rätt de vill tvinga folk att betala trots att de inte vill. Det första argumentet är att om man har makten så har man också rätten att ge bort svenska folkets pengar till alla sina kompisar som är intresserade av operakonsumtion. Om det hade slumpat sig så att de istället hade varit intresserade av rockmusik skulle de som makten haver lika gärna kunnat ge bort skattebetalarnas pengar till rockkonserter.
Det kanske är litet osmakligt att hävda att "makt är rätt" - åtminstone för den light-liberale Olin. Då kan man hävda att Operan är en kollektiv nyttighet. Den producerar "finkultur" som är mycket mera värdefull än rockmusik. Det är viktigt att någon promille av svenska folket får tillfredsställa sina förfinade krav på kulturkonsumtion till ett pris som de egentligen inte har lust att betala, men som blir möjligt när alla andra tvingas vara med och betala.
Detta räcker dock inte för att betrakta operakonsumtion som en kollektiv nyttighet. Moderater och socialdemokrater måste också leda i bevis att en promilles betraktande av operaföreställningar ger sådana spridningseffekter till samhällslivet i övrigt att alla nio miljoner invånare tjänar på denna förfining och förädling eller vad det nu är som utgör den kollektiva tjänsten. Det verkar svårt.
Dessutom kan dessa förfiningstjänster faktiskt produceras mycket billigare genom mer reklam och subventionering av inspelade videos och DVD:s av operaföreställningar. Det borde gå att klara sig med en ganska liten produktion av föreställningar som man spelar in för ge dem större spridning. Genom internationellt utbyte kan utbudet bli ganska stort av massproducerade operaföreställningar.
Men det är nog det första motivet som egentligen ligger bakom Operan. Det är ett försvinnande litet särintresse som genom sin traditionella koppling till makten kunnat lägga sig till med ett dyrbart fritidsnöje som inte kostar dem alls så mycket personligen som det borde när de 99 procent som aldrig går på Operan tvingas vara med och betala. Susanna Bark, som är biträdande redaktör på DI Weekend, har gjort Operan och dess snyltande vänner en björntjänst genom att kasta uppmärksamheten på de dolska planer man har att pungslå skattebetalarna i det tysta.
8 Comments:
När Daniel hör ordet kultur osäkrar han sin revolver...
Den guldglänsande bild du valt är missvisande, det är inte dåliga publikutrymmen som är anledningen till att det behövs ett nytt operahus, det är de dåliga utrymmena bakom scenen.
Och du missar helt ett viktigt argument för att staten skall betala för åtminstone delar av kalaset, kulturarvsargumentet.
Detta sagt håller jag med om att det inte borde vara helt omöjligt att en Kamprad eller Rausing kunde förmås slanta upp för ett nytt operahus.
Jag vet. Men utrymmena bakom blir dåliga i relation till belastningen totalt. Den borde gå att dra ner så slipper man bygga nytt.
Min solenna bild är desto mer relevant för kulturarvet. Att bygga nytt kan däremot inte motiveras med kulturarvet.
Slutligen är det möjligt att spela in en stor del av kulturarvet på DVD. Den övriga delen kan upprätthållas med en mindre, till viss del kanske privatfinansierad verksamhet.
Eller också gör man som i Danmark, som du inte tror är helt omöjligt. Låt kulturens företrädare försvara sin sak med blanka vapen och inte med mygel bakom stängda dörrar.
/DNg
Parallellen med VSO haltar en hel del. Produktionen av VSO-tjänster kommer väldigt många till del - nästan alla som betalar skatt får nytta av VSO. Men fortfarande är det mesta av VSO och Operan individuella nyttigheter som utan särskilda motiv borde betalas av konsumenterna.
Att skatten till Operan, som alla betalar, tas omhand av mindre än en procent av skattebetalarna kanske gör det befogat för dig att spy?
/DNg
Att spela in kulturarvet på DVD kan iofs kallas ett sätt att "bevara" det. Men för att behålla en levande operatradition och -kompetens i landet (vilket värderas av långt fler än 1% av befolkningen) så måste det finnas en nationalscen av klass. Sedan kan man förstås diskutera vem som skall betala. Just den nuvarande Operabyggnaden vid Gustaf Adolfs Torg är i sammanhanget mindre viktig, det är den kontinuerliga verksamheten som är det.
Visst, därför kan man betrakta vårdandet av kulturarvet som en kollektiv nyttighet. Det gäller fornminnen, muséer och liknande. Men på samma sätt som dessa får nöja sig med en stram budget måste detta också gälla Operan. Skall man dra upp sparlågan måste enskilda lämna donationer - det är inte ett skattebetalarintresse.
/DNg
"Och du missar helt ett viktigt argument för att staten skall betala för åtminstone delar av kalaset, kulturarvsargumentet."
Har svårt att se det som ett särskilt viktigt argument i den här frågan.
Det är väl upp till de som känner ett behov att bevara en viss kulturtyp att lösa finansieringen av bevarandet själva, utan att hänfalla till att stjäla ur skattebetalarnas fickor för att betala kalaset.
Det finns inget egenvärde i att bevara en kulturform, värdet i dess bevarande finns bara för de som intresserar sig för den kulturformen och de bör då också få stå för kostnaden själv.
Att kräva att andra, som inte har något intresse av det, ska vara med och betala för en kulturform som inte klarar av att bära sina egna kostnader är tämligen bisarrt.
Själv så skulle jag ha ett personligt intresse av att sätta upp en svindyr spektakulär rockmusikal med avstamp i beatpoesi och psykedelisk fuzzrock med en scenshow som skulle få allt annat att blekna i jämförelse, men jag kan ju inte gärna kräva att resten av befolkningen, varav en majoritet nog skulle ställa sig tämligen kallsinniga till spektaklet, ska vara med och betala.
Opera??? Noll kronor från staten ska det vara. Håller nog med, när man hör ordet kultur och staten i samma mening så vill man nog osäkra en eller två revolvrar.
Inte undra på att skatterna är höga och servicen sketen när staten göra allt från A-Ö. Sjukvård, Skola, Infrastruktur är topp 3 enligt mig. Resten av vad staten borde göra kan säkert räknas på mina fingrar och tår.
Hon heter Susanne Bark, inte Susanna.
Skicka en kommentar
<< Home