Finns det en samhällsmoral?
Nu börjar man ifrågasätta om det finns någon gemensam samhällsmoral när fusket breder ut sig. Samhällsmoralen kan gå under och då ligger ett mycket otrevligt liv framför oss med allas krig mot alla. I SR illustrerades detta med exemplet "hjortjakten" konstruerat av Rousseau.
I "Filosofiska rummet" i SR i P1 idag 29/10 tog programledaren Marie-Louise Kristola upp frågan om det finns någon gemensam moral i det svenska samhället under rubriken: Folket, politikerna och moralen. Hon hade verkligen bemödat sig om att hitta ett klassiskt exempel på en moralisk situation som illustrerar dagens situation med ett utbrett fuskande (svartarbete, TV-licensen och vård av sjukt barn). Det var J J Rousseaus berättelse om hjortjakten.
Flera personer behövs för att jaga hjort. Några måste stå på pass, andra driva fram hjorten. Men de som står på pass kan också jaga hare enskilt. Då blir det ingen hjort och de som fortsätter att stå på pass blir utan mat - s k suckers.
Rousseau var det spelteoretiska dilemmat "Fångarnas dilemma" på spåren. När detta formulerades på 1920-talet förstod man inte hur generellt detta problem i själva verket var. Jag skulle vilja kalla det "Samarbetsdilemmat" istället. En matris för denna spelteoretiska konstellation finns i min artikel om Thomas Hobbes, som också var dilemmat på spåren och som även var inspirationskälla till Rousseau.
Tyvärr kunde de inbjudna filosoferna professor Folke Tersman och Karim Jebari samt ledarskribenten Barbro Hedvall (DN) inte utveckla den aktuella samhällstendensen i praktiska spelteroretiska termer. Har Kristola tagit fel och är inte samarbetsdilemmat relevant? Det tror jag inte, men det krävs en del funderande för att fortsätta analysen längs denna linje.
Faran är om samhällsmoralen uppluckras så att alltfler "hoppar av" från samarbetsdilemmat. När de kavarvarande märker att de ensamma drabbas av alla kostnader utan att få någon fördel (får stå på pass när de andra jagar hare) kommer fler och fler att hoppa av och moralen kan inte längre upprätthålla den för alla fördelaktiga ordningen. Det kan gå snabbt på vissa områden där sanktioner är svåra att driva fram.
Ett exempel är den kökultur som fanns vid busshållplatserna m fl ställen i Stockholm för 10-15 år sedan. Numera är det den som är fräckast som först får kliva ombord. Det kan vara någon som just kommit dit när dörrarna öppnas. Den som väntat i en kvart kanske inte alls kommer med eller får stå hopklämd längst fram på den överfulla bussen. Orsaken är kanske att tillräckligt många hotats med stryk eller liknande när de sagt till dem som tränger sig före för att de skall tystna för all framtid.
Naturligtvis går det långsammare när det finns statliga sanktioner mot fuskarna. Det skulle vara intressant om någon kunde säga hur svartarbetet har utvecklats på längre sikt. Ser vi här en tendens till alltmer utbrett fusk? Barbro Hedvall tyckte i och för sig att ett mer auktoritetsifrågasättande beteende kunde vara positivt. Är det det vi ser i form av svartarbete? Eller beror detta på något annat?
Mitt förslag är att svartarbetet orsakas av ett allt större behov av arbetsspecialisering i ett samhälle präglat av kravet att båda vuxna i barnfamiljerna måste arbeta. De som tar steget att anlita svart arbetskraft ser knappast detta i första hand som att de undandrar skatteintäkter från staten. Alternativet är ju att jobba mindre, göra jobbet själv och därmed bidra med ännu mindre skatt till staten. I andra hand kan de också anse att de redan gjort rätt för sig gentemot "samhället" (staten) genom att arbeta så mycket att de kunnat befordras och få högre lön (och skatt) än annars.
Om jag har rätt beror skattefusket med svartarbete inte på någon moralisk uppluckring. Det är inte en fråga om en parallell till kökulturens undergång. Vad vi ser är en anpassning till ett orimligt och i viss mån orättfärdigt skattesystem - inte en genuin ohederlighet. Men det finns en fara i exemplets makt.
När de flesta kommenterar svartarbetet i termer av moralpanik kommer de som tror att de riskerar att bli "suckers" att dra öronen åt sig. "Här gäller det att roffa åt sig så mycket man kan på alla områden när alla andra gör det" kan de tänka. Genom att inrätta ett orimligt skattesystem och inte vara beredd att ta konsekvensen av detta i form av ett drastiskt kontrollsystem har de styrande kanske satt igång en process som leder till samhällsmoralens sammanbrott.
Det kan bli fråga om direkt skattefusk, momsfusk, konkursbrott, gäldenärsbrott, bedrägeri, stöld, bidragsfusk och liknande. När sedan det lönepolitiska spelet mellan arbetsmarknadens parter av kvällspressen utnyttjas för indignationsjournalistik såsom att företagsledarnas ersättningar också är en sorts fusk kan man förstå om många gör allt för att fuska och stjäla så fort de kommer åt. Blir det "allas krig mot alla"?
Nej, samhället kommer inte att gå under. Det finns en grundläggande samhällsmoral som innebär att man inte direkt vill skada andra (utom några procent psykopater och deras hantlangare). Det är fusket mot de allmänna institutionerna som är problemet. Men detta kan mötas med omorganisationer och ökade kontrollåtgärder. Skatter kan bytas ut mot avgifter. Säkerheter kan krävas i kommersiella relationer. Fler stickprovskontroller kan vidtas i bidrags- och försäkringssystemen. Stölder på arbetsplatser kan motverkas med modern elektronik. Handel på nätet och med kontokort kan avvecklas om bedragarna inte kan hållas efter.
Den samhällsmoral som är grunden för ett civiliserat umgänge mellan människorna är inte i gungning. Det är den mera avancerade moral, som tidigare haft en naturlig miljö i det litet äldre och enklare samhället, som nu inte längre är anpassad till mängden stora, anonyma institutioner som inte på samma sätt förkroppsligar de offer som bristande moral annars har att tampas med. Jag tror dock inte att dessa brister kan mötas med ytterligare förfasanden och moraliseranden.
Andra bloggar om: politik, skatter, moral, filosofi, fusk, svartarbete, svartjobb, skattefusk på intressant.se
12 Comments:
I debatten om svartjobben har föreslagits att alla ska tilldelas en check som ska vara avdragsgill i deklarationen.
Tanken är att köpa tjänster vitt för att belopp som överstiger en viss lägre gräns.
Det skulle minska svartjobben betydligt att dra in skatteintäker, aknske till rätt stora belopp.
Har denna skattemoraliska modell prövas i något land och så med vilket resultat?
Och hur komma tillrätta med allt bidragsfusk,vars omfattning är mer svårverifierbart?
Även här har politikerna ett ansvar, som de hittills inte lyckats förhindra vare sig i uppbyggnaden av skilda bidragssystem eller i kontrollen av dem.
Det har kommit ut en bok som handlar om bidargsfusket och författaren hävdar att det finns ett hundratal sätt att sno åt sig pengar som de intee är berättigade till.
Hur ser berörda myndigheter och de olika politiska partierna på detta?
Låt säga att man totalt kan minska fusket med 40-50 miljarder så motsvarar det alla de skatte-och avgiftssänkningar, som den nuvarande regeringen intialt vill genomdriva för att få fram mer jobb.
I Frankrike infördes ett checksystem för hushållstjänster 1 dec 1994 på försök. Syftet var att skapa vita jobb med en volym på 30 000 heltidsjobb. Systemet har nu permanentats.
Observera att generell kontroll inte har en renodlad skatteökande effekt. Många arbeten skulle inte utföras alls eller genom egenarbete om skattekontrollen försvårade arbetsspecialisering. Vinsterna för statskassan kan vara överdrivna.
/DNg
Där jag har min sommarstuga är vi 22 stugägare som i alla år (ja snart 50 år i alla fall) har delat på kostnaderna för att sköta vägen. Vi har ingen formell vägsamfällighet, utan bara en informell stugförening. Hittills har alla accepterat att betala (numera) 500 kr per år för att ha en farbar väg till stugorna.
Men för ett par år sedan fick en av stugorna en ny ägare. Denna vägrar att betala. "Det är bättre om vägen är dålig, för då kör folk inte så fort", säger hon. Eftersom föreningen är informell har vi inga möjligheter att tvinga henne att betala. Visst, vi kan begära en förrättning av lantmäterietoch bilda en vägsamfällighet. Men det tar minst 30 år innan hennes avgifter har betalat kostnaderna för förrättningen. Att en åker snålskjuts är billigare än att bygga ut konrollsystemet.
Men hur gör vi om fler vägrar att betala? Hur motiverar vi för dem som nästan aldrig utnyttjar vägen att de ska betala när det är några som struntar i det? Om fler vägrar blir ju dessutom skammen att åka snålskjuts mindre.
Björn Abelsson
Här har vi ett bra exempel på samarbetsdilemmat och samarbetsmoralen. Susan Ostrom har som bekant menat att varken en överföring av en allmänning till marknaden eller till staten ger det bästa resultatet utan just denna informella självreglering. Det är t ex också professor Leif Lewins tes och han skriver i SvD idag om detta 'under strecket'.
Om en vägrar att ge bidrag till en väg hon själv använder är det ett tecken på snålskjutsbeteende. Men hennes motivering tyder formellt på att hon vill begränsa tillträdet genom dåligt skick på vägen. Därför kunde man kanske laborera med förbudsskyltar eller farthinder för att tillgodose henne.
Men resonemanget hos de andra blir lätt att "får hon slippa skall jag också slippa". Kvar blir några suckers som då går till staten och söker hjälp. Alla kommer att få det sämre för att ett par varit så kortsiktigt egoistiska att de tänkt att de kunde snylta på andra. Faran är att det också leder till bråk.
Enligt Fehrs undersökningar är viljan att sätta åt snyltare stark hos människan (exeperiment med studenter). Man är beredd att skada sig själv för att få nöjet att skada andra i ett anfall av "rättmätig harm". Det skulle inte förvåna mig om vägraren får sitt sommarhus saboterat, att hon får sin tillvaro förpestad genom utfrysning och liknande. Mobbare som upplever att de har "rätten" på sin sida är farliga.
En frivillig förening tror jag främst borde hålla tyst om snyltarna. I andra hand bör man hitta på något fantasiskäl till varför man "tillåter" avgiftsnedsättning eller befrielse. Det gäller att inte så idéer i huvudet på de andra. Moral förutsätter dubbelmoral. Att predika osjälviskhetens dygd för dem är däremot sannolikt hopplöst.
/DNg
Moralen är främsta naturtillgången
i vårt industraliserade samhälle. Som Danne många gånger framhållit är tillit/förtroende en förutsättning för effektivt samarbete mellan olika specialiserade företag, det samarbete som byggt vår höga levnadsstandard.
Kanske är det vintrarna som gjort att industrialiseringen blivit mest framgångsrik (hittills) i länderna närmast nordpolen. I det primitiva samhället med gles befolkning överlevde man inte alla vintrar utan ett förtroendefullt samarbete med grannarna. Det bör ha varit grunden för en hög moral.
Efter flera decenniers arbete i olika länder har jag också märkt en påtaglig skillnad i attityden gentemot affärspartners, från oreserverat förtroende från första stund till försök att bedra så snart tillfälle givits. Samt i vissa länder en ”sammansvärjning” av de som ”betyder nåt” emot ”pöbeln”, som inte kunde räkna med de förmåner som var självklara för de som var inne i systemet.
I en BBC-debatt för några månader sedan diskuterades Afrikas förbannelse: korruptionen. Flera afrikanska deltagare vittande om att från livets första början, förlösningen och skolan, var de beroende av att muta dem de var beroende av, läkare och lärare. Detta var ursprungligen en befogad ersättning för privata tjänster, vilket emellertid blivit till mutor i det något mer utvecklade samhället. I detta har det offentligas ersättningar till tjänstemännen devalverats så långt att mutor blivit ett livsvillkor.
När U-hjälp sänds till sådana samhällen blir den kontraproduktiv.
Den viktigaste hjälpen vi kan bistå U-länderna med är således ”hederlighet”. Den är inte så lätt att bara skicka.
Det betyder också att den viktigaste tillgången vi har numera är den samhällsmoral som vår standard byggts med. Den håller vi på att förskingra bl.a. genom att skatter och bidrag eskalerat till nivåer som inte längre uppfattas som legitima.
Historikern Alexander Fraser Tytler konstaterade på 1700-talet att en demokratis livscykel förefaller vara ungefär 200 år. Så snart väljarna får klart för sig att de kan rösta för att få egna förmåner, gör de nya generationerna det i så stor utsträckning att systemet kollapsar. Ur kaoset stiger sedan en diktator fram, så som skett i Tyskland på 30-talet och i Uruguay på 70-talet (enligt Elisabeth Langby i ”Vinterlandet”).
Sverige befinner sig väl nära gränsen till den rutschkana som oåterkalleligt leder till kaos. I somliga län verkar gränsen redan vara passerad.
Vad kan vända utvecklingen ?
Trots larmrapporter om skattesystemets inbyggda omoral och bristande förmåga att straffa fuskare är det tvärtom i en annan riktning som skattesystemet utvecklats, och fortsätter att utvecklas. Direkta skatter ersätts allt mer med indirekta, Skatter som moms, elskatt, fastighetsskatt har de senaste decennerna ökat sin andel av statens intäkter och direkta skatter på löneinkomster minskar sin andel. Ett samhälle där alla skatter tas ut indirekt gör att möjligheter att skattefuska minskar, utom för vissa företagare. Det är betecknande att föremålen för dagens skattemoraldebatt ägnar sig åt fuskande i den lilla skalan med direkta avgifter som baseras på självdeklarationer av sådant som TV-innehav och arbetsgivaravgifter i den lilla skalan.
Möjligheterna för vanligt folk att spela med i frågeställningarna ovan har drastiskt minskat för allmänheten. I den bemärkelsen är vårt skattesystem på väg att bli amoraliskt, i betydelsen oberoende av moral. Jag betalar moms på filmjölken och fastighetsskatt på hyran vare sig jag vill eller inte och ingen frågar mig om jag tycker att det är moraliskt.
Moral i skattehänseende blir en fråga för elitidrottare, företagsägare och större placerare. Men då ser spelen ovan annorlunda ut. Spelplanen befolkas av spelare som har helt andra förutsättningar än jag och spelet blir asymmetriskt. Står jag inför frågan om jag ska skatta för mina fotbollsmiljoner i Monaco eller Torsby är svaret enkelt. Jag förlorar för lite på att inte ställa upp på skattemoralen jämfört med att vad de andra spelarna riskerar.
Eller annorlunda uttryckt: höginkomsttagarna är för få för att det ska märkas ordentligt i statsbudgeten även om deras skatteuttag förändras dramatiskt. Enda chansen att dra ihop de stora pengarn är att beskatta de breda folklagren. Och för att de ska slippa bry sig om skattemoral så gör vi ett skattesystem som befriar dem från tvånget att ha en skattemoral.
Bra kommentarer!
Till Sture: Den bästa u-hjälpen skulle då kanske vara att man började med att göra studier av korruptionen och sedan drev några pilot-projekt som praktiskt bekämpade korruptionen. När man vet hur detta kan drivas framgångsrikt är det dags att sätta in större resurser mot korruptionen i u-länderna.
Till Tino: Jag vet att samarbetstdilemmat (PD) skiljer sig från tillitsspelet (försäkringsspelet). Därför kan man inte säga att Rousseau intuitivt begrep PD utan bara var detta på spåren med exemplet hjortjakten (SH). Det går dock att göra SH till en mera PD-liknande situation om vi tänker oss att stamhövdingen kommenderat ut oss att jaga hjort, vilket sällan brukar leda till något byte.
Om alla kommer tillbaka utan hjort får familjerna svälta en vecka. Den som "hoppar av" och har några harar med sig kommer att få en bättre situation än de andra som satsade sin tid på den då ännu mera hopplösa hjortjakten. Skulle de andra direkt börja jaga hare skulle hararna gå åt och du skulle få färre harar. Därför finns det ett incitament för dig att förmå de andra att stå kvar på pass för en hjort medan du själv passar på att jaga de harar som finns. Dessa mera subtila aspekter var Rousseau naturligtvis omedveten om.
Till Anonym 1: Skatternas utveckling till alltmera indirekta företeelser är naturligtvis både en opinionsfråga och en uppbördsfråga. Men vi får inte förblindas av skatteverkets kampanjer mot den fuskande allmänheten. Visst kan staten tappa en del arbetsgivaravgifter och moms även här. Men jag har fått bekymrade rapporter från folk med insyn i momshanteringen om att det finns ett jättefusk på detta område. Det är ofta satt i system med invecklade exportaffärer (där momsen betalas "tillbaka" av staten) som leder till direkta förluster och inte bara till uteblivna intäkter. Men Skatteverket föredrar att rikta ljuset mot områden där skulden inte drabbar den egna verksamheten.
Det är dock mindre förståeligt att utrymmet för en elskattehöjning sumpats av staten. Kan det bero på att staten inte förstått att elbolagen skulle ta hand om vinsterna om de högre kraftpriserna på kontinenten släpptes in via undervattenskablar?
/DNg
Vårt land har de allra bästa förutsättningar att hålla elpriserna nere.
Anledningen är föstås att elproduktionen i huvudsak delas lika mellan vattenkraft och kärnkraft-alltså två billiga produktionsmetoder.
Ändå är våra elpriser bland de högsta i Europa, om inte den allra högsta.
Bakgrunden till våra höga elpriser är huvudsakligen politisk.
De stora elbolagen tar ut oskäligt höga vinster.
Någon egentlig konkurrens förekommer inte även om elmarknaden skulle vara avreglerad.
De politiska uppgörelserna bakom elprisernas utveckling har byggt på uppfattningen att kärnkraften ska avvecklas och att den ska ersättas med dyra lösningar som sol,vind och biobränsle, som dessutom kommer att ge marginella tillskott till den behövliga energiproduktionen.
Detta är skälet bakom tillkomsten av elcertifikaten,som årligen höjdes.
Elcertifikaten inte bara drev upp priserna utan gjorde det också omöjligt att använda sig av de små vattenkraftverk, som vårt land har i stort antal.
Elprisernas utveckling har haft den marknadsekonomiska effekten att sparandet ökat och att nya tekniska lösningar tagits fram,nåt som sannolikt ändå skett.
Frågan är emellertid också hur detta påverkar enskildas disponibla inkomster, boendekostnader men även kostnadsutveckling samt vinster inom företag. Inte minst dessa är starkt beroende av låga elpriser,
Det är svårt komma till någon annan slutsats än att vi på sikt kommer att förlora i internationell konkurrenskraft och att främst våra basindustrier endera kraftigt minskar sina investeringar eller,om möjligt, flyttar sin tillverkning utomlands, vilket Rottneros är det första exemplet på.
Även staten får därmed successivt minskade skatteintäkter även om utdelningen från Vattenfall i nuläget tyder på motsatsen.
Detta är ett svenskt företag som för övrigt tar hem en betydande andel av sin årliga vinst på cirka 25 miljarder via sin energiproduktion i främst Tyskland.
Och när enskida hushåll ska betala notan för nuvarande energiproduktion så får även det återverkningar,som minskar statens intäkter.
Så skattemoralen har åtskilliga dimensionsioner även om politikerna via olika indirekta skatter söker begränsa den,
Filosofiska rummet i P1 har de senaste året haft anti-intellektuella tendenser, det luktar toppstyrning från SR, tycker jag. Diskussionen här har mycket mer skärpa än söndagens radioprogram.
Den här bloggen är det riktiga filosofiska rummet.
http://assets.cambridge.org/052182/6519/sample/0521826519ws.pdf
Danne,
det Tino menar är att Stag-Hunt finns väletablerat inom spelteori som ett konceptuellt helt annat spel än Prisoners Dilemma-spelet och Trust-spelet.
Lär Brian Skyrms utmärkta bok om Stag Hunt som en utgångspunkt för samhällsanalys.
mvh,
Garm
Svenska folket förefaller mer intresserad av att de folkvalda kan uppvisa en oklanderlig moral,närmast definierad av tv och kvällspress. än att själva står för den.
Där jag har min sommarstuga är vi 22 stugägare som i alla år (ja snart 50 år i alla fall) har delat på kostnaderna för att sköta vägen. Vi har ingen formell vägsamfällighet, utan bara en informell stugförening. Hittills har alla accepterat att betala (numera) 500 kr per år för att ha en farbar väg till stugorna.
Men för ett par år sedan fick en av stugorna en ny ägare. Denna vägrar att betala. "Det är bättre om vägen är dålig, för då kör folk inte så fort", säger hon. Eftersom föreningen är informell har vi inga möjligheter att tvinga henne att betala. Visst, vi kan begära en förrättning av lantmäterietoch bilda en vägsamfällighet. Men det tar minst 30 år innan hennes avgifter har betalat kostnaderna för förrättningen. Att en åker snålskjuts är billigare än att bygga ut konrollsystemet.
Men hur gör vi om fler vägrar att betala? Hur motiverar vi för dem som nästan aldrig utnyttjar vägen att de ska betala när det är några som struntar i det? Om fler vägrar blir ju dessutom skammen att åka snålskjuts mindre.
Björn Abelsson
Skicka en kommentar
<< Home