tisdag, april 11, 2006

Hur objektiva är människans rättigheter?

Föreställningen om rättigheter är bättre än transcendental teologi. Men även rättigheternas metafysiska arv är en belastning. Utilitarismen är dock inte mindre metafysisk. Värdenihilismen underkänner alltsammans. Men jag bedömer det som sannolikt med viss enighet i moraliska frågor.

< Finns det rättigheter? Har människan några rättigheter och är de i så fall möjliga att undersöka kognitivt? Kan vi då komma fram till objektiva uppfattningar om rättigheterna? Jag har lovat att komma tillbaka till hur vi kan tänkas underbygga de mänskliga rättigheterna.

Jag lutar åt att föreställningen om mänskliga rättigheter är ett första försök att ersätta en del av den tidigare religiöst-metafysiskt grundade föreställningen om transcendentala moraliska principer. Men dessa var i huvudsak påbud för den enskilda människan som reglerade beteendet gentemot medmänniskorna även om det fanns inslag av bud för hur man skulle förhålla sig till religiösa potentater och också till den värdsliga överheten.

Teologin kunde emellertid inte hjälpa vanliga människor när konflikterna var av religiös art på 1500- och 1600-talet. Det uppstod därför ett läge där det blev möjligt att förankra rättsliga restriktioner utanför teologin vilket nu skedde med hänvisning till människans förnuft. Den holländske juristen Hugo Grotius (1583-1645) brukar anses vara grundläggaren av den rationalistiska naturrättsläran och folkrätten. Tanken att människan har av naturen givna rättigheter hade tidigare framförts i mindre uttalad form under senantiken. Den rationalistiska utvecklingen förfinades sedermera av John Locke (1632-1704). Hans utgångspunkt var krossandet av Robert Filmers teokratiska statslära.

Historiskt är den moderna rättighetsteorin synbarligen konstruktivistisk. Som sådan är den en styggelse för andra konstruktivistiska och därmed konkurrerande läror (t ex utilitarism och socialism). Men den är också dubiös för konservativa hyllare av organicismens statslära och kanske även för pragmatiska liberaler av Hayeks typ. Och för nihilister är den ett rött skynke.

På grund av sin ålder drar rättighetsteorin på ett metafysiskt arv. Naturen var skapad av Gud och därför var alla av naturen givna rättigheter ytterst initierade av en transcendental potentat. Det lämnar flanken öppen för angrepp från Jeremy Bentham (1748-1832) :
"[E]tt skäl att önska att en viss rättighet skulle vara stadfäst, är inte denna rättighet. Brist är inte tillgång, hunger är inte bröd. Det som inte har någon existens kan inte förstöras; det som inte kan förstöras kan inte fordra något som kan förhindra att det förstörs. Naturliga rättigheter är simpelt nonsens; naturliga och oförytterliga rättigheter är retoriskt nonsens, uppstyltat nonsens." (Bentham: Anarchical Fallacies)
Bentham angriper här rättighetsteorin på det ontologiska planet. Rent semantiskt är Bentham tydligen inne på en non-kognitivistisk teori av subjektivistisk natur: moraliska föreställningar är egentligen uttalanden om vad den talande önskar och ogillar, vilket är något lindrigare än det underkännande som en nihilist skulle rikta mot moraliska uttalanden. För denne är dessa bara emotiva uttryck för en känsla av gillande och ogillande - nonsens i ordets egentliga mening. Den moderna analytiska värdeteorin kan dock även hantera detta.

Frågan blir då om ett uttalande om generella rättigheter saknar referens. Uttalanden om "kungen av Frankrike" saknar idag referens, men är dock inte helt meningslösa. En annan parallell är frågan om huruvida orden "bindande kontrakt" har referens. Att det finns papper med ordet kontrakt på förnekas av ingen vettig människa. Inte heller förnekas att det finns sannolikhet för att vissa beteenden som beskrivs i papperet kommer att leda till smärtsamma upplevelser för personer som omnämns i papperet om dessa skulle bete sig på detta sätt. Men frågan är huruvida den bindande entiteten existerar?

Det är kring denna fråga mycket av diskussionen om rätt och moral kretsar. Utilitarismen ersätter naturrättens föreställning att den bindande egenskapen existerar med påståendet att om man för det mesta rättar sig efter "bindande kontrakt" kommer lyckosaldot i världen att öka. Och eftersom man "bör" öka lyckosaldot så bör man också hålla kontrakt. Nihilisterna fnyser även åt detta och ställer frågan: "varför bör vi handla så att lyckosaldot maximeras?".

Nåväl, om det är så att vi kan bestämma oss för att "bindande kontrakt" existerar återstår ett något enklare problem: när kan vi anse att åtminstone implicita kontrakt har ingåtts och hur långtgående kan det tänkas att de i så fall sträcker sig? Det är frågor som kan kan undersökas empiriskt och med logiska resonemang. På så sätt borde vi kunna komma fram till åtminstone 'intersubjektivt' reliabla (tillförlitliga) uppfattningar om människans rättigheter. (Dessa skulle också kunna "importeras" av utilitarismen.)

På det kunskapsteoretiska planet har jag en optimistisk uppfattning i 'kognitivistisk' riktning. Det betyder ungefär att jag tror att vi med intellektuella medel kan komma fram till viss enighet om vissa moraliska föreställningars sanning. Att vi inte skulle kunna komma åt några sanningar alls på det moraliska området - interpersonella relationsområdet - bedömer jag som pessimistiskt. Värdeskepticisterna får nog göra bättre ifrån sig i så fall.

Objektiv moral eller värdenihilism? 12/4-06

Fortsättning om rättigheter: Grotius' första försök 1625 21/4

8 Comments:

At 11 april, 2006 23:29, Blogger Per-Olof Persson said...

Naturrätten som grund för objektiva rättigheter

Murray N. Rothbard använder sig av naturrätten (människans natur) som grund för att få fram objektiva rättigheter i boken "The Ethics of Liberty" (1982). Rothbard menar att människans förnuft är objektivt och att med hjälp av förnuftet kan vi fram objektiva rättigheter.

Rothbard menar att naturrätten är skild från religionen trots att teologer historiskt sett använt sig av naturrätten. R avfärdar också kritiken om att naturrätten handlar om mysticism. R menar att människans natur är verklig och att den går att undersöka.

Genom förnuftet går det att få fram en etik som skapar fred och lycka för individen, nationen och internationellt. Sann etik går att testa - "om vi gör tvärtom så blir individen, nationen etc, mindre lycklig och fler krig uppkommer".

Det går att få fram vilka mål som människan bör sträva efter. Dessa mål är de som är mest harmoniska med människans natur. Det går att få fram en etik som objektivt säger om målen är goda eller dåliga i varierande grad.

R menar att juridiska lagar kan fås fram på tre sätt:

(A) Att utgå ifrån seder och bruk

(B) De styrande fattar beslut om vilka lagar som ska införas

(C) Människans förnuft upptäcker naturrättsliga lagar

R menar att eftersom vi inte använder oss av metod (C) minskar friheten för individen. Metod (C) är en revolutionär metod eftersom det med hjälp av förnuftet är möjligt och samtidigt ger människor rätt att kritisera nuvarande regim och nuvarande institutioner. Den klassiska liberalismen uppkom med hjälp av detta synsätt.

R syfte med boken är att binda samman nationalekonomi och etik (politisk filosofi). Denna koppling mellan dessa två vetenskaper har inte förekommit de senaste hundra åren. R menar att begreppet egendom och äganderätt försvunnit från dessa två vetenskaper.

R menar att man först måste skapa teorier om egendom och äganderätt innan det går att få fram ekonomiska teorier. Juridisk lagstiftning måste också bygga på dessa teorier, ex lagar om kontrakt, stöld, bedrägeri, mutor mm. Ett viktigt skäl till att använda sig av teorier om egendom och äganderätt är den självklara sanningen - "att det alltid finns en knapphet på resurser i en ekonomi".

John Rawls (Theory of Justice) nämner inte begreppen egendom eller knapphet, medan ordet "jämlikhet" förekommer ett antal gånger, trots att de förra begreppen är en begränsning för individens handlande. Rawls har inget svar på frågan: "Vad får jag lov att göra under förutsättningen att mina resurser alltid är begränsade?"

Rawls vill enbart sätta upp regler för det som är "rättvist". Rättvisan tar dock inte hänsyn till att resurserna är begränsade. Om det ex är en rättvisa att alla har rätt till ett arbete får vi problem dels med rätten till egendom och dels med knappheten på resurser.

Ett problem är om kollektivavtalen säger att timlönen är 100 kr. Men de arbetslösa kan enbart arbeta in 50 kr per arbetstimme. Eftersom den objektiva sanningen är att företagens resurser är knappa går det inte att ställa upp en rättighet som är en motsägelse till denna objektiva sanning. Ägarnas rätt till egendom hotas av rättigheten och knappheten på resurser kan leda till konkurs. Boken kan laddas ner gratis som pdf-fil här:

http://www.mises.org/rothbard/ethics/ethics.asp

 
At 12 april, 2006 09:59, Blogger dobeln said...

"Hur objektiva är människans rättigheter?"

Lika objektiva som allting annat - d.v.s. de existerar fysiskt som en viss (mer eller mindre transitiv) konfiguration av människors hjärnor.

Troligtvis finns det nedärvda moraliska tendenser som är en del av vår natur. Jag misstänker att den viktigaste är gruppkonformism. Dessa borde variera på individnivå i en rad dimensioner.

Det är naturligtvis möjligt att jämka samman människor moraliskt i varierande utsträckning, delvis eftersom vi delar biologi. Delar vi också en historia och uppväxtmiljö blir uppdraget ännu enklare.

Men det betyder inte att det nödvändigtvis finns en moralisk ordning som är bäst för alla. (Om inte annat är detta en följd av naturlig variabilitet i miljö, biologi och genetik) Det här påverkar t.ex. Rawls resonemang - okunnighetsslöjor, etc. är väl mest aktuellt om du är hindu. Annars ser jag inte riktigt varför de som är ateister ska bry sig.

Moral är också intimt kopplad till koncept som religion och ideologi - det är genuin moralisk indignation människor känner när deras ideologi eller religion kränks på något sätt. Att genom kategorilekar försöka ta bort denna aspekt tror jag gör det svårare att förstå hur människans 'grupplevnadsorgan' är beskaffade.

På samma sätt är det kontraproduktivt att enligt sina egna preferenser underkänna vissa starka mänskliga preferenser som icke relevanta, för att istället lyfta upp andra. Visst, vissa mänskliga preferenser kanske bör undertryckas under vissa omständigheter. Men det är bättre att säga det och argumentera för varför istället för att bara försöka definiera bort dem genom kategorilekar.

 
At 12 april, 2006 18:12, Blogger Danne Nordling said...

Att göra kategorimisstag

Diskussionen om moraliska föreställningars sanning handlar vanligtvis om en avdelning inom värdefilosofin som kallas värdeteori eller meta-etik. Det är naturligtvis möjligt att också anlägga synpunkter utifrån ett sociobiologiskt, socialantropologiskt eller socialpsykologiskt perspektiv. Men nu var min utgångspunkt värdeteoretisk och därför hamnar "dobeln" i fel kategori.

Låt mig ändå något beröra vissa intressanta aspekter. Utifrån psykologiska och biologiska rön kan vi bedöma att det finns en nedärvd tendens till gruppkonformism. Denna kan ta sig olika kognitiva uttryck i form av politiska, religiösa och moraliska uppfattningar. Därför kan vi få helt olika gruppkonformistiska beteenden som står i strid med varandra. Genom socialpsykologiska mekanismer ("indignation") reagerar många mot dessa differenser och därför kan sådana praktiserade åsikter leda till våldsutövning.

Om man inte vill undvika våld enbart med hjälp av polis och militär kan socialpsykologin utnyttjas för att påverka människors beteenden. Genom kognitiv påverkan kan vi åstadkomma s k sekularisering. Religiösa motsättningar kan alltså reduceras och våldet minska. Genom införandet av demokratiska, rättsstatliga och frihetliga institutioner kan också våldsutövningen minska. Styrande för dessa kan antingen vara moralfilosofiska resonemang, maktsociologiska överväganden eller enbart pragmatiska betraktelser.

Väljer vi att resonera moralfilosofiskt måste vi beakta värdeteorins landvinningar för att hamna rätt i förhållande till äldre uppfattningar. Detta gäller även om vi skulle vilja konstruera en ny normativ värdefilosofi. Detta är centralt om vi sysslar med att stipulera "mänskliga rättigheter".

Nya normativa värdefilosofiska uppfattningar kan alltid misstänkas vara uppfunna av någon mer eller mindre knäpp profet. Därför måste det finnas någon intellektuell mekanism som kan särskilja knäppskallarna från dem som har mera intentionsdjup i sina teser. Därför krävs en värdefilosofisk diskussion. Det är särskilt viktigt när ny eller reviderad lagstiftning är aktuell.

Det är detta den politiska filosofin handlar om. Men om vi lämnar denna och försöker påverka folk på andra sätt, hur skall vi då gå tillväga om vi inte skall använda tvång och våld? Någon sorts maktsociologi? Vad är "dobeln" inne på?
/DNg

 
At 13 april, 2006 09:08, Blogger dobeln said...

"Diskussionen om moraliska föreställningars sanning handlar vanligtvis om en avdelning inom värdefilosofin som kallas värdeteori eller meta-etik."

Sant. Här är dock min position att all filosofi, inklusive värdefilosofi, (med undantag för viss brittisk vetenskapsfilosofi och rena logikövningar) varit av mycket begränsat värde när det gäller att klargöra värdens objektiva natur.

Underhållande? Visst. Historiskt viktig? Ingen protest. Empiriskt relevant? Knappast. Filosofin bör därför snarare grupperas med andra underhållande och historiskt relevanta, men empiriskt misslyckade företag som astrologi och alkemi.

Detta är inte överraskande. Överlag är metodiken bristfällig. Massa axiom slängs upp till höger och vänster, ofta representerande mycket komplexa antaganden som axiomskaparen i regel inte vet mycket om bortom sina intiutiva antaganden. Resultaten blir därefter. Visst går resultaten ofta att läsa som litteratur, men som ett verktyg för att förstå världen går filosofin bet. Snarare kan den ofta skymma verkligheten bakom lager efter lager av tvivelaktiga axiom och hyperförenklade modeller av världens skeenden.

Det är viktiga med resonemang kring den objektiva verklighetens natur är inte att de håller sig inom någon mer eller mindre godtyckligt definierad kategori - det är att de förbättrar vår förståelse av världen.

Det här blev långt - fortsätter i nästa post för att göra det hela halvläsbart.

 
At 13 april, 2006 09:41, Blogger dobeln said...

"Genom kognitiv påverkan kan vi åstadkomma s k sekularisering. Religiösa motsättningar kan alltså reduceras och våldet minska."

Sant (ibland). Eller så leder sekulariseringen till värdenihilism och till att sekulära ideologier tar religionens plats. Det saknas ju knappast exempel på detta det gångna århundradet. Om något kan sekulära ideologier vara ännu mer hänsynslösa än religiösa dito, då det inte finns någon "metafysisk kontroll" på individnivå. (Se: Rädsla för helvetet, etc.) Det är väl detta MR är tänkt att avhjälpa.

"Genom införandet av demokratiska, rättsstatliga och frihetliga institutioner kan också våldsutövningen minska."

Sant (ibland). Demokrati kan mycket väl också leda till en våldsexplosion när tidigare undertryckta grupper hävdar sin makt, eller till ingen förändring alls. I genomsnitt håller jag dock med. I många specifika fall anmäler jag avvikande uppfattning.

"Därför måste det finnas någon intellektuell mekanism som kan särskilja knäppskallarna från dem som har mera intentionsdjup i sina teser."

Ursäkta om jag är trög, men vad är "intentionsdjup"? Och kan inte en knäppskalle ha "intentionsdjup" i sina teser?

"Men om vi lämnar denna och försöker påverka folk på andra sätt"

De flesta människor accepterar och internaliserar MR, inte på grund av någon komplex teoretisk underbyggnad, utan snarare för att samhällets auktoriteter säger åt dem att acceptera vilken variant av MR auktoriteterna nu gillar för tillfället.

MR är ju dessutom av ganska altruistisk och univerisalistisk natur, så den bygger på att auktoriteterna använder människans inbyggda altruistiska impulser för stam och familj som en hävstång för att utvidga Singers etiska cirkel till det yttersta.

"hur skall vi då gå tillväga om vi inte skall använda tvång och våld?"

Om vi definierar "objektivt god moral" som minimerandet av vålds*- och tvångsanvändning (vilket är en i allra högsta grad subjektiv bedömning, vilket gör det hela lite poänglöst) är det möjligt att det går att lösa ut någon sorts approximativ lösning för en majoritet av världens samhällen och tidpunkter. (I teorin - i praktiken blir det naturligtvis väldigt mycket mellan tummen och pekfingret)

"Någon sorts maktsociologi? Vad är "dobeln" inne på?"

Min personliga preferens är väldigt konservativ - jag gillar dagens samhälle i väst väldigt väl, särskilt i ett historiskt perspektiv. "Kör på det som funkar för mig om det går att få en majoritet för det" är min princip - den är inte "objektiv" i någon vidare bemärkelse, förutom att jag objektivt har den uppfattningen just nu.

Argumentet för dagens moraliska system är just att det fungerar så väl för att uppfylla så pass många människors preferenser - dock inte allas, naturligtvis. Dit kommer vi aldrig att komma så länge mänsklighetens natur inte genomgår någon radikalare förändring. Det garanterar också fortsatt ideologisk konflikt i tid och evighet.


* (Våld är jättepopulärt historiskt, och många människor, särskilt unga män, har starka preferenser för våld och svaga preferenser för 'MR-tjafs'.)

 
At 13 april, 2006 10:07, Blogger dobeln said...

"hur skall vi då gå tillväga om vi inte skall använda tvång och våld? Någon sorts maktsociologi? Vad är "dobeln" inne på"

Nu besvarade jag bara den 'normativa' biten ovan. Empiriskt är jag optimistiskt inställd till Darwinismen. Den har sparkat rumpa i 150 år nu när det gäller att förklara arternas uppkomst och natur. Det finns ingen anledning att misstänka att den kommer att gå bet på just människan av alla djur.

 
At 13 april, 2006 12:44, Blogger Danne Nordling said...

Jag ser att det finns behov av att redogöra för vad värdefilosofin och meta-etiken handlar om. Det kommer en bloggpost om detta. Naturligtvis borde filosofin ta in forskningens rön från andra håll - t ex genetiken och sociobiologin. Det har jag försökt av och till. Här finns en hel del att göra.

Maktsociologin är ett intressant sidospår som jag misstänker är relevant för dagens samhällen där tvånget har dolts och institutionaliserats. För att den frågan skall komma upp på huvudbanan får vi kanske vänta på en ny Pareto.

Intentionsdjup är en semantisk term som handlar om hur mycket underliggande tänkande det finns för de teser någon framför. Den som känslomässigt för fram sådant som att "människans sanna destination är att uppgå i statens etiska fulländning" har inte något intentionsdjup eftersom förklaringen till detta är ytterligare abstraktionistiska ordräckor. Det finns ingen analys och underbyggnad.

Om jag hinner skall jag ta upp ytterligare trådar.
/DNg

 
At 13 april, 2006 15:24, Blogger dobeln said...

"Intentionsdjup är en semantisk term som handlar om hur mycket underliggande tänkande det finns för de teser någon framför."

Låter lite som en mental arbetsvärdelära. Heh. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home