måndag, februari 23, 2009

Intuition får avgöra Saabs framtid

Frågan om nedläggningen av Saab är egentligen ganska enkel. Det konstiga är att man lyckades diskutera Saab nästan en halvtimme i söndagens Agenda där Maud Olofsson debatterade med Mona Sahlin utan att någon kalkyl nämndes.

Saab sägs nu ha en affärsplan som är så fantastiskt bra att regeringen nästan bara behöver gå in med lånegarantier på 5 miljarder kronor för att Saab skall överleva och blomstra. Det stämmer knappast med verkligheten eftersom General Motors med all sin erfarenhet inte vill ställa sig bakom denna plan. Alltså är det mest sannolika att Saab misslyckas. De 5 miljarderna kommer att åtföljas av krav på ytterligare några tiotal miljarder de närmaste fem åren.

Det man saknar i debatten när det funnits tid att räkna på olika alternativ är ekonomiska överslagskalkyler för olika alternativ. Grova beräkningar är väl bättre än intuition och analogier med varvsstödet? Tidigare skymtade början till en kalkyl när man från näringsdepartementet menade att för fem miljarder skulle Saabs 4 000 anställda kunna gå arbetslösa i fem år. Det var naturligtvis en ofullständig beräkning eftersom underleverantörerna inte fanns med.

Borde det inte gå att skissa ett scenario med subventioner på säg 20 miljarder under 5 år med viss krympning av arbetsstyrkan som ställs mot ett annat där arbetslösheten och utbildningsinsatserna först ökar men sedan successivt minskar? Dessutom bör beaktas att Volvo och dess anställda kanske behöver mindre stöd. En hållpunkt i en sådan kalkyl är att 10 000 arbetslösa kostar staten ca 1,3 miljarer kronor om året (netto).

Varför kan inte Agendas redaktion kräva att debattdeltagarna har med sig några fakta i debatten? Eller är de enklaste siffror för svåra för tittarna att ta till sig? Den med mest förtroendeingivande intuition skall istället få vinna debatten. Att det verkade vara Maud Olofsson förtar inte kravet att näringsministern borde ha kunnat hänvisa till beräkningar.

Fler detaljer om debatten finns på Kjellbergs blogg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant.se

Etiketter:

4 Comments:

At 23 februari, 2009 09:42, Anonymous Anonym said...

Måste ha missat nåt, men förstår inte varför arbetslöshet i spåren av en konkurs för SAAB skulle påverka statskassan. Har inte Sahlin vid ett antal tillfällen betonat att arbetslöshetsförsäkringen är en försäkring? I så fall så täcks väl försäkringsutbetalningar av tidigare inbetalningar av premien? Eller kan det vara så att man blivit vilseledd...

 
At 23 februari, 2009 15:00, Anonymous Anonym said...

General Motors skulle redan nu gå i konkurs utan omfattande federalt villkorat stöd.
Världens tidigaste största biltillverkare har länge tappat marknadsandelar mot inte minst Toyota.
Därutöver råder det en sådan global överkapacitet inom fordonsindustrin att nedläggningar krävs.

General Motors följer nu den protoktionistiska vägen, den som Obama lanserat i sin valrörelse.

Samtidigt har USA inte finansiella resurser att avvika från det regelverk, som finns inom EU-och som Frankrike stått för.

Det går självfallet inte att med statliga medel betala de bilfabriker som inte kan sysselsätta sina anställda.

General Motors vill bli av med Saab, som årligen går med förluster på cirka 5 miljarder och som har så låga försäljningsvolymer som högst 200 000 bilar/år.

Det är en mdveten strategi som kommer att användas även vad gäller andra europeiska företag som t ex Opel och en fusion mellan Opel och Saab är inte trolig.

Rekonstruktionen är ett försök från General Motors sida att hitta en köpare, som knappast kommer att dyka upp oaktat den offentliga opitism som VD:n för Saab deklarerat. inte minst i Agenda..

Regeringen linje är hållbar jämfört med Monas vinglandeoch Lars Ohlys funderingar på ett förstatligande.

En konkurs kommer. Den får ses som den strukturomvandling som ständigt pågår.

Vi ska inte ha någon motsvarighet till de hundratalet miljarder som staten förgäves ocnh mot bättre vetande satsade.
/Per Fredö

Det var verligen att slösa med skattebetalarnas pengar.
Det

 
At 24 februari, 2009 17:37, Anonymous Anonym said...

Vad staten kastade miljarder på utan försök till räddning var de svenska varven och Stålverk 90.

Vi kan nu konstatera att även Volvo kräver visst stöd, vilket man kommer att få i begränsad utsträckning.

Detta bl a visar att en regering inte kan hålla alla företag samt branscher under armarna.
/PF

 
At 13 mars, 2009 22:48, Anonymous Anonym said...

Alltså vilka enorma summor jag hör

Ok den som vill rädda sin bilindustri fram med 10 miljarder.

Fan nu trissades priset upp.

Försvinna??

Kanske kanske inte.

Beror på vem som nappar.

Den som nappar äger marknaden.

Svårare än så är det inte.

Hejsan.


Jag är 33 år och frilansande uppfinnare som precis börjat min karriär.
Gick har gått igenom iden med mina bekanta och vi är alla överens om att den fungerar.
Har investor i iden på upp till 1,5 miljarder kr i utbyte med delat ägarskap på patent.
Jag har även 300 familjer jag kan vända mig till.
Jag har funderar på att ta patenten till iden och produkten men jag vet att det är svårt att ta inernationella patent då jag känner flertalet uppfinnare.
Jag har ingen tid och följa upp dessa patent och försvara dem för att jag har många fler uppfinningar på lager som måste uppfyllas och är därför inte intresserad av patent men jag kan ändra mig om jag inte får detta sålt pga folks pessimism tid är av största vikt för mig och jag går fort fram.
Mitt mål är att få igång fiskodlingar då jag har flertalet uppfinningar som underlättar och accelererar detta.
Jag har även en ide till en uppfinning som kan omvandla havsvatten till färskvatten genom naturlig avdunstning.
Just nu försöker jag hitta en metod och bevattna öknar effektivt och ekonomiskt.





Jag försöker komma i kontakt med ledningen för en fråga.(Otroligt dåliga hemsidor vissa av er biltillverkare har där man inte ens kan hitta era kontaktuppgifter)

Jag undrar hur mycket företaget skulle erbjuda för att få ta del av en uppfinning som tillåter dem driva alla fordonstyper på en oändlig energikälla (Elektricitet) med max prestanda, som aldrig tar slut och inte behöver tankas eller laddas och som är 100% miljövänlig.

Hade tänkt mig ett pris runt 250 milj Euro för uppfinningen
((billigt erbjudande med tanke på vad den kan åstakomma) eller högstbjudande.Borde igentligen ta runt 30-40 miljarder snålisar.

Jag kan både sälja iden,, om några ingenjörer tar en titt på den iden så ser dom att den fungerar.

Eller som prototyp,, Bygger prototypen nu.
I större skala kan den byta ut kärnkraftsverken.

Villkoren är att den ska användas och inte låsas in i någon byrålåda för att samla damm.

 

Skicka en kommentar

<< Home