Reinfeldt nära bli förintad av Nuder
Moderaterna vill på sikt sänka skattetrycket till Europa-nivå. Det betyder minskade utgifter på 250 mdr kr. En grov plan för detta borde finnas. Men i en debatt med Nuder hänvisar Reinfeldt till att tillväxten kan åstadkomma en ökning med 250 mdr som kan användas för sänkta skatter. Det är dessvärre fel.
Igår debatterade finansminister Pär Nuder med moderatledaren Fredrik Reinfeldt i TV:s Aktuellt 21:00 (21 min in). Debatten kom in på skatterna efter att TCO:s ekonom Lena Hagman påpekat att inte heller Alliansen förordar ett slopande av den s k värnskatten (se bloggen 23/3). Nuder gick till anfall med argumentet att moderaterna förordat en sänkning av skattetrycket till europeisk medelnivå, vilket skulle innebära ca 250 miljarder kronor mindre till den offentliga sektorn. Det skulle få förödande konsekvenser för välfärden. Redan i december hade Nuder f ö upptäckt detta argument, vilket han framförde i en oansenlig artikel i SvD 17/12-05 (se bloggen 17/12).
Nu hade sanningens minut kunnat inträda för Fredrik Reinfeldt - så som jag förutsåg i min bloggartikel 2/2 som jag skrev efter en debatt i SR Studio ett mellan Reinfeldt och Göran Persson. Den gången erkände Reinfeldt inte att han sagt att skatterna skulle sänkas till Europa-nivå och kom undan. Därefter har socialdemokraterna grävt fram citatet och använt det i en frågedebatt i Riksdagen. Därför hade Reinfeldt valet att antingen ta tillbaka sitt uttalande eller vidhålla det med en godtagbar legitimering.
Nuder tjatade och upprepade sig ett par tre gånger i Aktuellt och tiden gick. Reinfeldt valde att kontra med ett tillväxtargument som Nuder var oförberedd på. Moderatledaren hävdade att tillväxten i ekonomin skulle kunna tillföra så stora resurser att skatteintäkterna inte skulle behöva minskas med 250 mdr om de ytterligare resurserna användes för att sänka skatteuttaget (dvs skatteandelen). Detta bestred Nuder reflexmässigt men han hade inte genast något resonemang som kunde användas mot Reinfeldt. Och så var tiden slut. Gong-gongen räddade utmanaren.
Att tillväxten skulle kunna leda till att skattetrycket skulle kunna sänkas från 50 till 40 procent av BNP utan att skatteintäkterna minskade är fullständigt uteslutet inom överskådlig tid. Det borde Reinfeldt begripa om han och hans medarbetare har räknat på detta. Detta argument är ännu mer orealistiskt än Maud Olofssons, som jag skrev om i bloggen 25/3. Hon försökte åtminstone rättfärdiga sitt motsvarande skattesänkningsuttalande med att det skulle kunna infrias genom att utanförskapet bekämpades och genererade extra skatteintäkter och minskade offentliga utgifter.
Men Fredrik Reinfeldt hänvisade enbart till tillväxten. Den vanliga tillväxten har inte en sådan effekt. Med det menar jag den tillväxt vi har på lång sikt och som beror på att produktiviteten i näringslivet ökar. Den måste tas i anspråk för löneökningar i både den privata och den offentliga sektorn. Det blir inte mycket pengar över. Dessa kommer i så fall från bidragssektorn som teoretiskt kan konserveras på dagens nivå. Om bidragen inte höjs i takt med löneökningarna och BNP kommer bidragens andel av BNP att minska. Då kan man i teorin göra små skattesänkningar.
I praktiken ökar bidragen inte i någon avvikande takt. Och behoven att öka kvaliteten i den offentliga produktionen (sänka produktiviteten) kommer att ställa krav på det eventuella utrymmet för skattesänkningar och kanske mer därtill. I praktiken kan man inte räkna med någon långsiktig möjlighet att sänka skatterna med hjälp av den normala tillväxten.
Det som återstår är den tillväxt som genereras av ökad sysselsättning. Den är tillfällig och det är omtvistat hur stor del av utanförskapet som skulle kunna tas i anspråk för att öka utrymmet i den offentliga ekonomin. Om vi antar att det rör sig om 900 000 personer med en årslön på 250 000 kronor och att den offentliga sektorn förbättrar sitt saldo med motsvarande 90 procent av arbetskraftskostnaden (se bloggen 4/4) blir resultatet ett utrymme för skattesänkningar på 267 mdr kr (900'x250'x1,32x0,9). Men i praktiken kan knappast 900 000 fler jobb skapas ens under hela detta århundrade. Reinfeldt skulle ha blivit förintad av Nuder om denne bara hade kunnat göra denna enkla kalkyl. En sådan kan Nuder eller Persson ha i beredskap nästa gång det blir debatt.
Nu är det dock möjligt att det inte går att komma med en massa siffror i en partipolitisk debatt. Sådana strider förs med hjälp av auktoriteter. Det gäller att få någon oberoende instans att räkna på Reinfeldts påstående. Då duger varken LO, Ams eller finansdepartementet. Skall vi tro att någon enskild socialdemokrat eller vänsterpartist låter RUT (Riksdagens utredningstjänst) räkna ut att Reinfeldt har fel? Eller kommer någon journalist att våga sig på att grilla Reinfeldt på samma elaka sätt som Tomas Ramberg behandlade Maud Olofsson?
Sist och slutligen kan man fråga sig om Fredrik Reinfeldt verkligen menade att tillväxten automatiskt skulle sänka skattetrycket till Europa-nivå. Var det inte så att han egentligen uttalade sig mera om en politisk viljeinriktning att rationalisera och privatisera den offentliga sektorn så att den mera kom i samklang med vad man låter det offentliga sköta i Europa? Det är dock illavarslande att partiledaren i det största oppositionspartiet inte har mera på fötterna. Kom med en genomtänkt skattesänkningsplan, Reinfeldt!
Moderaterna backar från skattetrycksmålet 22/5 2006
10 Comments:
Nja, en kort replik blir det, men du måste komma ihåg att Nuder har ett syfte just nu som kanske inte är så uppenbart, och det är att få någon av de borgerliga partiledarna att binda sig till uttalanden i ekonomiska frågor. Detta för att störa det som just nu sker i bakgrunden i alla de borgerliga partierna, nämligen arbetet med den partimotion som lämnas in den 3 maj.
Naturligtvis vill inte Reinfeldt komma med förslag, hållningar, propåer medan detta arbete pågår och därför framstod han som slingrande.
Hade Reinfeldt kommit med idéer, program och planer så hade ju det tolkats av de andra partierna som om moderaterna tänkte köra över allianspartierna. Att de kör ett eget race. Och Nuder hade kunnat använda det argumentet istället för lögnen om de 250 miljarderna. Alliansen har ju faktiskt bara föreslaget skattesänkningar på 37 miljarder.
Tillväxt på lång sikt
För att en sänkning av skatteuttaget från 50 % till 40 % av BNP ska ge samma skatteintäkter som tidigare, måste man först sänka skatter och offentliga utgifter. Åtgärden måste därefter ge en extra tillväxtökning.
Om vi för enkelhetens skull antar att den normala tillväxten är noll per år. Om skattesänkningen ger en extra tillväxtökning på 1 % per år så tar det 22 år innan samma skatteintäkter uppnås igen.
Om vi enbart ser till den reala produktionsökningen så räcker det med formeln:
(A) 100 x 50 % = 50
Om vi antar att det idag produceras 100 varor och tjänster. Skatteuttaget är 50 % och staten drar in 50 varor och tjänster (=skatteintäkten).
När staten drar in lika mycket varor och tjänster (50 st) som tidigare vid ett skatteuttag på 40 % så måste produktionen således öka till 125. Enligt formeln:
(B) 125 x 40 % = 50
Om vi helt orealistiskt antar att tillväxten är noll över tiden så är produktionen 100 st varje år för alltid. Får skattesänkningen effekten att tillväxten ökar med 1 % per så tar det 22 år innan produktionen är 125 st och staten drar in lika många varor och tjänster som tidigare (50 st).
Danne, jag ger dig rätt på i stort sett alla punkter. Tycker också - även om jag gör det utifrån helt andra bevekelsegrunder - att det vore bättre med en ärlig diskussion om hur vi vill ha Sverige i framtiden och då inte minst avseende på skattekvot och offentliga välfärdsambitioner.
Jag förde för övrigt en lång diskussion på detta tema för ett tag sedan på;
http://johansjolander.blogspot.com/2006/03/varfr-skms-hgern-fr-sina.html
Vi får se om teve-duellen mellan Nuder/Reinfeldt nu gör att denna frågeställning lämnar bloggosfären och kommer upp på den "större" politiska dagordningen...
Mycket träffsäker kommentar från Danne.
Det är en dålig idé att lämna rodret till Reinfeldt vid nästa val. Han är inte förberedd och han har börjat i helt fel ände (sänkning av sjukersättning osv.).
Har moderaterna ingen genomtänkt ekonomisk strategi ännu, några månader före valet (vilket de uppenbarligen inte har), så kommer de naturligtvis inte att klara av att styra landet om de skulle få makten.
En borgerlig flamsregering utan ryggrad kommer dessutom sannolikt att tvingas hantera våldsamheter och upplopp ovanpå ekonomiska problem. Uppretade arbetare nöjer sig knappast med att "gnälla" (som företagarna).
Alliansen ser allt mer körd ut. Tyvärr.
Sjölander har rätt i att det vore bättre med en ärlig diskussion om hur landet ska se ut i framtiden.
Tillväxt ger högre reallöner
Antag att Sverige vill bli ett nytt HongKong. Ett realistiskt antagande är att HongKong har en extra tillväxtökning på 5 % per år pga sitt låga skatteuttag. Om jag inte har helt fel så har HongKong en tillväxt på cirka 7 % per år.
Om vi antar att Sverige har en tillväxt på 2 % per år med ett skatteuttag på 50 % av BNP. Vi antar att HongKong har en tillväxt på 7 % per år med ett skatteuttag på 10 % av BNP. HongKong har då en extra tillväxtökning på 5 % per år.
Med dessa antaganden tar det 29 år innan Sverige drar in samma skatteintäkter som tidigare om vi sänker skatteuttaget från 50 % till 10 % av BNP. Antag att vi börjar med formeln:
(A) 100 x 50 % = 50
Vi producerar idag 100 varor och tjänster och staten drar in 50 st i skatteintäkt.
Om vi sänker skatteuttaget till 10 % av BNP och får en extra tillväxtökning på 5 % per år. Enligt nedanstående formel tar det 29 år innan staten drar in samma skatteintäkt som tidigare:
(B) 500 x 10 % = 50
Det som är intressant i sammanhanget är att HongKong-invånarna efter 29 år har 4 gånger högre reallön än svenskarna.
Antag att en svensk har en reallön på 100 kr per arbetstimme idag. Om reallönen växer med 2 % per år i 29 år är reallönen för svensken 178 kr per arbetstimme.
Antag att HongKong-invånarna idag har en reallön på 100 kr per arbetstimme. Om reallönen växer med 7 % per år i 29 år är reallönen för HongKong-invånaren 711 kr per arbetstimme. Detta är en reallön som kan köpa 4 gånger mer varor och tjänster än den vi har i Sverige.
(C) 711/178 = 4
Kommer Sverige att få U-landsbistånd om 29 år från HongKong och Kina?
Ack om Tino G ändå hade rätt!
För Maud Olofsson var tidshorisonten två mandatperioder tills vi var nere på Europa-nivå. Reinfeldt kanske kan ta litet längre tid på sig?
Men, men... Reinfeldts uttalande om att tillväxten kan användas för att klara detta mål är inte helt teoretiskt som Tinos räkneexempel dessvärre är. Vi står nu inför vissa demografiska problem som med automatik höjer de offentliga utgifterna. Detta har av den senaste långtidsutredningen ansetts medföra att allt annat lika skulle skatteuttagen kunna vara oförändrade till år 2020.
Då har LU inte räknat med en enprocentig nedskärning av offentlig verksamhet till följd av en produktivitetsökning. Det är möjligt att en sådan förekommer inom vissa delar av offentlig sektor. Men det förekommer också produktivitetsminskningar. Att anta att produktionen per anställd inte förändras inom det offentliga i genomsnitt är nog ganska realistiskt. Men LU har nog räknat med en viss ökning. Dessutom har man utnyttjat en förutsedd effekt av att skattetrycket kommer att öka med en pr enh genom att skattebaserna ökar i relation till BNP.
Det som en gång betraktades som sensationellt var att LU inte förutsåg sådana gigantiska skattehöjningar som Kommunförbundet annonserade.
LU gjorde också en scenarioberäkning där arbetsutbudet ökar med 135 000 personer. Då uppstod ett skattesänkningsutrymme på knappt 2 procent av BNP till 2020. Det är en förvånansvärt kraftig effekt, men det visar ändå hur svårt det är för Reinfeldt och Tino att använda denna väg för att nå Europa-nivån.
Utan att öka arbetsutbudet kan enbart den naturliga tillväxten knappast märkbart användas för skattesänkningar de närmaste tre, fyra decennierna. Det enklaste sättet att anpassa sig till Europa är att privatisera olika veksamher eller åtminstone ta ut avgifter. Med systematiska effektiviseringsåtgärder skulle också en produktivitetsökning kunna drivas fram. Då borde Alliansen åtminstone ha en idé om att inrätta ett rationaliseringsinstitut för offentlig verksamhet.
Att hålla barnbidrag, studiebidrag, bostadsbidrag osv på oförändrad real nivå är knappast realistiskt. Pensionerna kommer att stiga realt med det nya systemet och studiebidragen måste efter nedgångsperioden sannolikt höjas.
En jämförelse med ett högtillväxtland som börjar från lägre nivå är inte helt relevant för Sverige. När levnadsstandarden ökar tenderar efterfrågan att riktas mot tjänsteverksamhet som inte kan öka sin produktivitet lika snabbt. Det kallas Wagners lag. Därför är det osannolikt att Hong Kong kommer att kunna fortsätta med en 7-procentig tillväxt.
/DNg
Det är klart det går att sänka skatterna till EU-nivå och ändå behålla offentliga sektorn intakt. Man drar ned på transfereringarna istället.
Det är ju faktiskt ganska ekonomiskt irrationellt att ha t.ex. generella barnbidrag. De allra flesta familjer skulle klara sig alldeles utmärkt utan dem.
Om man började med en behovsprövning av de generella transfereringarna så skulle man kunna spara väldigt mycket pengar, som skulle kunna gå till skattesänkningar till lågavlönade till att börja med. När dessa sedan börjat få en acceptabel ekonomisk marginal kan man också börja dra ned tranfereringarna till dem.
To this effect, the nasty phone sex Olympic Movement engages, alone or
in cooperation with other organizations and within the limits of its means,
in actions to promote peace. nasty phone sex
Björn och Stefan,
men om det är det (m) vill, alltså dra ned på transfereringarna, varför säger man då inte det? Det är ju det som är problemet, att väljarna bara får veta att skatterna på sikt ska sänkas till EU-nivå, men inte varifrån pengarna ska tas.
Skicka en kommentar
<< Home