Positiv frihet finns inte längre
Frihet kan vara av två slag: frihet från socialt och politiskt tvång och frihet från andras bestämmanderätt. Det brukade kallas negativ och positiv frihet. Men termen positiv frihet har kidnappats av socialister, socialliberaler och vissa filosofer. Positiv frihet är inte längre att vara sin egen herre utan istället att ha förmåga och resurser att göra saker.
Frihet i allmän mening har genom tiderna avsett frihet från politiskt tvång eller åtminstone frihet från tvång ifrån andra medborgare. Men en distinktion mellan två frihetsbegrepp diskuterades redan av Friedrich Hegel (1770-1831). Han såg rättsäkerhet och egendomsskydd som "negativ" frihet - en frånvaro av något. Mot detta ställde han "positiv" frihet som handlade om att man skulle få göra vad man vill. Den negativa friheten begränsade alltså den positiva friheten.
En annan, och mera känd, distinktion mellan de två termerna gjorde Isaiah Berlin (prof i Oxford) i boken Four Essays on Liberty (1969, sv övers 1984). Hans definition av positiv frihet handlade mera om vem som bestämmer omfattningen av den negativa friheten. Om den senare skriver han:
"Jag sägs normalt vara fri i den mån ingen människa eller grupp av människor lägger sig i mina förehavanden. Den politiska friheten i denna mening är helt enkelt det område inom vilket en människa kan handla ohindrad av andra. Om jag av andra hindras att göra det som jag annars skulle ha kunnat göra, så är jag i så måtto ofri. Om detta område av andra människor minskas under ett visst minimum så kan jag beskrivas som utsatt för tvång, eller eventuellt som förslavad."Det betyder alltså att naturliga hinder, som att "vara ur stånd att förstå de dunklare sidorna hos Hegel" inte kan beskrivas som att man är utsatt för tvång. Icke-mänskliga inkräktanden är inte någon frihetsinskränkning menar Berlin och skriver: "Om jag snubblar och faller och sålunda finner mig hindrad i min rörelsefrihet, kan jag inte rimligen sägas ha berövats någon grundläggande mänsklig rättighet."
Med positiv frihet menar Berlin inte en allmän handlingsförmåga, att man har resurser för att handla och liknande. Han skriver:
"Den positiva innebörden av ordet frihet härrör ur individens önskan att vara sin egen herre. Jag vill att mitt liv och mina beslut skall bero på mig själv, inte på yttre krafter av något slag. Jag vill vara verktyget för mina egna, inte för andra människors viljeakter. Jag vill vara ett subjekt, inte ett objekt, i mitt handlande styras av skäl och medvetna syften, som är mina egna, inte av orsaker som påverkar mig så att säga utifrån."Berlin menar att dessa två frihetsbegrepp ytligt sett skulle kunna ses som samma sak, men formulerade på ett negativt respektive positivt sätt. Men om man med 'positiv frihet' menar t ex "jag är inte någons slav" finner man enligt min mening att man likväl kan leva i ett samhälle där olika myndigheter förbjudit mycket handlande och där den negativa friheten därför är liten. Jag kan öka min positiva frihet utan få särskilt mycket negativ frihet. Och jag kan ha litet positiv frihet men ändå få handla relativt fritt på de områden jag tillåts agera.
Man kan fråga sig om det är Berlins eget aktualiserande av den positiva friheten som bidragit till att denna definition helt har kommit att överges i dagens frihetsdiskurs. Berlin pekar på att redan platonister och hegelianer försökt göra gällande att man kan vara "slav under naturen" eller sina "egna 'otyglade' lidelser". Via ett resonemang att det verkliga jaget är någonting större än den enskilda individen, som bara är en aspekt av denna egentliga helhet i form av stammen, folket, kyrkan, staten, alla levande , döda och ej ännu födda så finns det en högre frihet när man följer denna helhets vilja. Den organicistiska synen på samhället har många gånger anförts som legitimerande för ofrihet av båda slagen.
Denna diskussion om positv frihet har dock avstannat. Positiv frihet i Berlins mening finns inte längre som ett begrepp i debatten. Den moderna synen på positiv frihet går ett steg längre än det som Berlin främst ville varna för. Utifrån Hegels definition av positiv frihet som makt att handla ligger det nära till hands att hävda att positiv frihet är förmåga och i slutändan materiellt välstånd. Just detta som Berlin betecknade som "en excentrisk syn" har blivit en spridd uppfattning idag. Den som inte förstår Hegel eller inte kan hoppa höjd tre meter är enligt Berlin inte utsatta för tvång. Men detta hävdas i en litet mindre explicit version som jag diskuterat något i kommentarerna till bloggartikeln om "löneslaveriet". Termen 'positiv frihet' har kidnappats av socialister, socialliberaler, filosofer m fl förmodligen i syfte att kunna öka det statliga tvånget.
Sålunda kan man konstruera ett exempel där en viss kategori medborgare förbjuds att göra en lyxkryssning vilket medför att de trots biljett avvisas vid landgången. Men det finns en annan kategori som är lika ofri - nämligen de som inte har råd att köpa biljetten.
Med detta synsätt blir ökad frihet detsamma som ökade resurser från staten. Att detta fordrar högre skatter som minskar friheten för andra diskuteras inte. Med ett utilitaristiskt synsätt kan det göras gällande att man kan peka ut vilka som skall berövas resurser och vilka som skall få. Men med en materialistiskt frihetssyn är det ännu svårare att identifiera dem som är förtjänta av ökad eller minskad frihet i meningen materiell välfärd. Och varför skulle det vara motiverat att öka friheten i denna kontroversiella mening?
Forts Vad innebär positiv frihet egentligen? 10/3-08
Andra bloggar om: frihet, positiv frihet, tvång, Berlin, staten, filosofi, omfördelning, utjämning, politik, samhälle på intressant.se
Etiketter: frihet, omfördelning